Wetenschapscommunicatie

Ga naar: navigatie, zoeken

Samenvattingen

Klik hier om de samenvattingen te bekijken (niet dat dat nodig zou zijn maar toch)

Het vak

Dit vak wordt gegeven door Danny De Schreye (prof van Artificiële Intelligentie). Het zit als volgt in elkaar:

Je krijgt een lijst met teksten (meestal over artificiële intelligentie), en daaruit mag je een kiezen. Je maakt daar een populair wetenschappelijk artikel van (een beetje vertalen, samenvatten, uitbreiden met extra info en tekeningen)van zo'n 3 paginas. Die geef je af voor de paasvakantie. Als je jou tekst indient krijg je een tekst van iemand van je jaar terug (zonder naam) en dan moet jij die evalueren en een week later indienen. In een algemene sessie wordt er dan besproken welke fouten het meest gemaakt zijn, en krijg je jou tekst met 2 evaluaties terug: een van een klasgenoot en een van de prof.

Na de paasvakantie moet je dan een presentatie met slides geven over diezelfde tekst. Ook hier krijg je een evaluatie van de prof, en van al diegene die je presentatie bijwoonden (de presentaties worden per 6 personen gebundeld). De presentatie en het artikel van de eerste tekst staan samen op 4 punten dacht ik.

Deze opdrachten moet je dan nog eens herhalen, met een andere tekst uit diezelfde lijst, tegen de week voor de blok ofzo. Dan kom je presentatie doen en geef je tegelijk je artikel af.

De prof is heel vriendelijk, wijst altijd op een minpuntje, zodat je toch kan verbeteren. De punten liggen heel hoog, maar dat mag geen reden zijn om er geen moeite in te steken, want met een klein beetje moeite kan je hoge punten halen, en wie wil dat niet...

Vakevalutatie

Kwaliteit cursus (prijs, duidelijkheid, overeenkomst met les, ...)

  • 2020-2021: Slides die grotendeels duidelijk zijn. Voor elk hoorcollege komen er, meestal, video's online die die slides behandelen. Daarnaast is er nog het vragenforum voor onduidelijke verduidelijking.

Studiebelasting (aantal studiepunten in verhouding met bestede tijd)

  • 2020-2021: Dit is makkelijker dan 3SP als je vlot een tekst kan schrijven.

Plaats binnen de opleiding (nodige voorkennis, overlap met andere vakken, relevantie van het vak,...)

  • 2020-2021: Het bouwt wat verder op het vak Informaticawerktuigen. Je capaciteiten om een goede tekst te schrijven worden verder uitgewerkt.

Manier van lesgeven bij hoorcolleges (snelheid, verstaanbaarheid, structuur, nut, ...)

  • 2020-2021: Professor Moens behandelt geduldig al je vragen zo uitgebreid dat je zowel een "ja" als een "nee" krijgt. Na veel oefenen lukt het om een definitief antwoord te krijgen. De video's komen, meestal, voor de hoorcolleges online die eigenlijk gewoon Q&A zijn over die video's.