Algemene didactiek: verschil tussen versies

Ga naar: navigatie, zoeken
(Voorbeeldexamenvragen met correctiesleutel)
Regel 1: Regel 1:
 +
Dit is een vak uit de oude ALO, het wordt niet meer gegeven in de nieuwe SLO's.
 +
Deze vragen kunnen misschien wel nog enige relevantie hebben voor het vak "leren en onderwijzen".
 +
 +
 +
 
==2006-2007==
 
==2006-2007==
 
===28-01-07===
 
===28-01-07===

Versie van 17 dec 2009 om 11:26

Dit is een vak uit de oude ALO, het wordt niet meer gegeven in de nieuwe SLO's. Deze vragen kunnen misschien wel nog enige relevantie hebben voor het vak "leren en onderwijzen".


2006-2007

28-01-07

Ik heb de vragen niet opgeschreven maar de grote lijnen waren als volgt. Elke vraag staat op 4 punten. Het examen bestaat vooral uit eigen mening + argumentatie en een aantal dingen die letterlijk in de cursus staan, goed te doen dus.

1. Je krijgt een open brief van een leraar die vindt dat de kennis van de leerlingen daalt omdat er meer aandacht wordt geschonken aan vaardigheden. Geef je mening hierover in het licht van de opvatting over competentie gegeven in hoofdstuk 1.

2. ICT in onderwijs. Geef minstens 2 niet-technologische redenen waarom het zijn doel zou kunnen voorbijschieten. (ik denk dat het was : geef twee niet-technologische factoren die de toepassing van ICT in het onderwijs kunnen beinvloeden)

3. 4 juist/foutstellingen over motivatie. De stellingen zijn zo goed als letterlijk zinnen die in het boek staan.

4. 8 juist/foutstellingen over evaluatie.

5. Illustreer 2 kenmerken van de klas als groep met voorbeelden uit middelbaar/stage.


Voorbeeldexamenvragen met scoringssleutel