Geschiedenis van de fysica: verschil tussen versies
Naar navigatie springen
Naar zoeken springen
Geen bewerkingssamenvatting |
|||
Regel 1: | Regel 1: | ||
=Samenvattingen= | |||
[[Geschiedenis van de fysica/Samenvattingen| Klik hier om de samenvattingen te bekijken]] | |||
=Algemeen= | =Algemeen= | ||
Dit vak wordt door prof. Van Paemel gegeven aan de master en ALO fysica. De evaluatie bestaat uit twee onderdelen: een deel schriftelijke taken op 8 ptn die op het examen ingeleverd dienen te worden en een open boek examen. | Dit vak wordt door prof. Van Paemel gegeven aan de master en ALO fysica. De evaluatie bestaat uit twee onderdelen: een deel schriftelijke taken op 8 ptn die op het examen ingeleverd dienen te worden en een open boek examen. |
Huidige versie van 15 aug 2013 22:08
Samenvattingen
Klik hier om de samenvattingen te bekijken
Algemeen
Dit vak wordt door prof. Van Paemel gegeven aan de master en ALO fysica. De evaluatie bestaat uit twee onderdelen: een deel schriftelijke taken op 8 ptn die op het examen ingeleverd dienen te worden en een open boek examen.
Examenvragen
19 juni 2009
- Op welke manier(en) is de verhouding tussen experimentele en theoretische fysica gewijzigd sinds het einde van de negentiende eeuw? Hoe schat je die verhouding nu in?
- Hoe hebben beide wereldoorlogen een invloed uitgeoefend op de fysica?
15 juni 2009
- De geschiedenis van de fysica tussen 1900 en 1950 kan beschreven worden als de opeenvolging van drie generaties: Planck-Lorentz, Einstein-Bohr en Heisenberg-Schroedinger. Kun je de kenmerken van die drie generaties fysici omschrijven en hun respectievelijke omgang met de grote vernieuwingen in de fysica van hun tijd?
- Het Manhatten project en het daaropvolgende rapport van Bush hebben de fysica na 1945 zeer grondig beïnvloed. Welke kenmerken van de naoorlogse fysica zie je ontstaan als een gevolg van de ervaringen tijdens de oorlogsjaren?