Calculus I: verschil tussen versies

Uit Wina Examenwiki
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
ncNbApDHlnjpnRzjuyR
 
(125 tussenliggende versies door 35 gebruikers niet weergegeven)
Regel 1: Regel 1:
atheefsten verdedigen hun dspntaunt vaak door te zeggen dat ze geen aannames doen, maar dat alles wat ze weten wetenschappelijk vastgesteld is, terwijl veel atheefsten inderdaad in allerlei dingen geloven zoals bijvoorbeeld het bestaan van andere mensen, dat hun kinderen hun kinderen zijn, of dat hun vrouw van hun houdt. Punt is dat dit geen deel uitmaakt van hun atheefsme, want atheefsme is eigenlijk niets meer dan een ontkenning van het theefsme. Het is daarom geen geloof, maar ongeloof. Laat staan een religie. Dat de levensbeschouwing van een atheefst soms erg religieus gekleurd is, maakt atheefsme nog geen religie. Secularisme trouwens ook niet. Dat is een ideologie. Dat je aannames doet om dat te onderbouwen mag duidelijk zijn, maar het is geen religie en het verdiend de naam ook niet van religie. Secularisme of atheefsme op dat front gelijk stellen met het christendom devalueert het christendom tot een holle ideologie. Christenen die zeggen dat atheefsme of secularisme ook (maar) een religie is snijden zichzelf enorm in de vingers. Niet doen dus. Ook niet om atheefsten te pesten.
= Didactisch Team =
{|
! Academiejaar
! Professor(en)
! Assistent(en)
|-
| 2019-2020
| Professor1, Professor2
| Assistent1, Assistent2
|-
| 2020-2021
| Professor1, Professor2
| Assistent1, Assistent2
|}
=Samenvattingen=
[[Calculus I/Samenvattingen| Klik hier om de samenvattingen te bekijken]]
=Calculus I=
 
Calculus I & II zijn twee vakken die gegeven worden aan de wiskundigen en de fysici. Ze vervangen het vroegere vak "Inleiding tot de Hogere Wiskunde". Calculus I wordt, net zoals Calculus II, gedoceerd door Rony Keppens en Stefaan Poedts. In dit vak worden je rekenvaardigheden aangescherpt en verder ontwikkeld. Dit betreft zowel herhaling en verdieping in bekende begrippen uit het secundair onderwijs (zoals afgeleiden en integralen), maar ook uitbreiding naar nieuwe begrippen zoals reeksen, differentiaalvergelijkingen, partiële afgeleiden enzovoorts. Dit opleidingsonderdeel zal echter niet voorzien in een strikt rigoureuze opbouw van een wiskundige theorie, maar spitst zich volledig toe op inzichtelijk rekenen. Je zal ook leren berekeningen uit te voeren en grafisch te illustreren met het computerprogramma SymPy (voorheen Maple).  
 
Het vak werkt met permanente evaluatie. Dit betekent dat je je punten doorheen het jaar zal verdienen aan de hand van 3 deelexamens (2 gewone en 1 SymPy, eerder: 3 gewone en 1 Maple). Dat klinkt misschien zwaar, maar mits je het vak voldoende bijhoudt, kan dat zeker geen probleem vormen. De SymPy-test is de laatste. Tot nu toe is die altijd, op een paar zeer kleine elementjes na, gelijk gebleven aan het voorbeeldexamen dat enkele dagen voordien op toledo komt. Maak deze dus en verzeker je ervan dat je alles kunt!
 
 
==2009-2010==
 
[[Media:calculus_deelexamen1.pdf|Deelexamen 1 + verbetering]]
 
[[Media:Calculus_I_evaluatie_2.pdf|Deelexamen 2 + verbetering]]
 
[[Media:Overhoring_3_(vragen_en_oplossingen).pdf|Deelexamen 3 + verbetering]]
 
==2010-2011==
 
[[Media:calculus_deelexamen1(10-11).pdf|Deelexamen 1 + verbetering]]
 
[[Media:calculus_deelexamen2(10-11).pdf|Deelexamen 2 + verbetering]]
 
==2011-2012==
 
[[Media:Calculus_deelexamen_1_11-12.pdf|Deelexamen 1 + verbetering]]
 
[[Media:Calculus_deelexamen_2_11-12.pdf|Deelexamen 2 + verbetering]]
 
[[Media:Calculus_deelexamen_4_11-12.pdf|Deelexamen 4 + verbetering]]
 
==2012-2013==
 
[[Media:Deelexamen_1_+_verbetering.pdf|Deelexamen 1 + verbetering]]
 
[[Media:Deelexamen 2 + verbetering.pdf|Deelexamen 2 + verbetering]]
 
[[Media:Deelexamen 3 + verbetering.pdf|Deelexamen 3 + verbetering]]
 
==2013-2014==
 
[[Media:Calculus_deelexamen_1_13-14.pdf|Deelexamen 1 + verbetering]]
 
[[Media:Calculus_deelexamen_2_13-14.pdf|Deelexamen 2 + verbetering]]
 
==2014-2015==
[[Media:calc1_2014_eval1.pdf|Deelexamen 1 + verbetering]]
 
[[Media:Deelexamencalculus_2.pdf|Deelexamen 2 + verbetering]]
==2015-2016==
 
[[Media:deelexamen11516.pdf|Deelexamen 1 + verbetering]]
 
[[Media:2015-11-23_solutions.pdf|Deelexamen 2 + verbetering]]
 
[[Media:Evaluation4_11_01_2016_solutions.pdf|Deelexamen 3 + verbetering]]
 
[[Media:maple1516.mw|maple examen]]
 
==2016-2017==
[[Media:2016-10-24_solutions.pdf|Deelexamen 1 + verbetering]]
 
[[Media:2016-11-28-final-sol.pdf|Deelexamen 2 + verbetering]]
 
==2017-2018==
[[Media:Calculus1_evaluatie1_2018.pdf|deelexamen 1 + verbetering]]
 
[[Media:calculus_deelexamen2_2017-2018.pdf|deelexamen 2 + verbetering]]
 
[[Media:Sympy_Examen15-01-'18.zip|Examen Sympy + verbetering?]]
 
[[Media:Calculus_I_herexamen_17-18.pdf|Herexamen]]
 
==2018-2019==
 
[[Media:calc1_deelexamen1_18-19_v2.pdf|Deelexamen 1 + oplossingen]]
 
[[Media:Calculus-evaluatie2.pdf|Deelexamen 2 + voorlopige/rappe oplossingen]]
 
[[Media:Examen_Sympy_2008_2019.zip|Deelexamen 3 + voorlopige/rappe oplossingen]]
 
[[Media:Calculus_Herexamen_2019.pdf|Herexamen]]
 
==2019-2020==
[[Media:modeloplossing.pdf|Deelexamen 1 + oplossingen]]
 
[[Media:Deelexamen_2_2019-2020.pdf|Deelexamen 2 + voorlopige/rappe oplossingen]]
 
Opm. Bij de oplossing van de vraag van de Lennard-Jonespotentiaal is het makkelijker om met de formule uit de tweede deelvraag het minimum te berekenen.
 
[[Media:Examen_Sympy_2020.zip|Deelexamen 3 + voorlopige/rappe oplossingen]]
 
==2020-2021==
[[Media:Calcalus_I_Deelexamen_1_2020-(Vragen).pdf|Deelexamen 1]]
 
[[Media: Deelexamen 2 Calculus 1 20-21.pdf|Deelexamen 2]] - [[Media:Calculus 1 Januari examen model oplossing.pdf|Modeloplossing deelexamen 2]]
 
[[Media:Herexamen_Calculus_I_2021.pdf| Herexamen Calculus I]] (met definitieve antwoorden)
 
''Nota bene:'' Bij vraag 5 b) staat er een fout in de opgave. Er wordt beweerd dat de reeks na "''je kunt hiervoor gebruiken dat''" convergeert naar ''pi'', dit is fout. De reeks convergeert naar ''-pi/3''.
 
==2021-2022==
[[Media:Deelexamen 1 (1).pdf|Deelexamen 1]]
 
[[Media:Voorbereiding_sympy_21_22.ipynb | Voorbereiding sympy]] (moet nog in zip-file gezet worden of zo)
 
[[Media:sympy_calculus1_januari2022.zip|Deelexamen 3 = sympy]]
 
==2022-2023==
[[Media:Calculus_deelexamen1_2022.pdf| Deelexamen 1]]
 
[[Media:2022CalculusDeelexamen2.pdf| Deelexamen 2]]
 
==2023-2024==
[[Media:deelexamen2.pdf | Inhaal examen van deel 1]]
 
[[Media:deelexamen2.pdf | Deelexamen 2]]
 
==2024-2025==
[[Media:Deelexamen_I.pdf | Deelexamen 1]]
 
[[Media:calculus2025_deelexamen_2.pdf | Deelexamen 2]]
 
==Handige Documenten==
 
[[Media:BladGonioFormules.jpg|Blad met goniometrische formules]]
 
[[Media:BladDiffFormules.jpg|Blad met integralen en afgeleiden]]
 
 
[[Categorie:1bw]]
[[Categorie:1bf]]

Huidige versie van 6 feb 2025 17:07

Didactisch Team

Academiejaar Professor(en) Assistent(en)
2019-2020 Professor1, Professor2 Assistent1, Assistent2
2020-2021 Professor1, Professor2 Assistent1, Assistent2

Samenvattingen

Klik hier om de samenvattingen te bekijken

Calculus I

Calculus I & II zijn twee vakken die gegeven worden aan de wiskundigen en de fysici. Ze vervangen het vroegere vak "Inleiding tot de Hogere Wiskunde". Calculus I wordt, net zoals Calculus II, gedoceerd door Rony Keppens en Stefaan Poedts. In dit vak worden je rekenvaardigheden aangescherpt en verder ontwikkeld. Dit betreft zowel herhaling en verdieping in bekende begrippen uit het secundair onderwijs (zoals afgeleiden en integralen), maar ook uitbreiding naar nieuwe begrippen zoals reeksen, differentiaalvergelijkingen, partiële afgeleiden enzovoorts. Dit opleidingsonderdeel zal echter niet voorzien in een strikt rigoureuze opbouw van een wiskundige theorie, maar spitst zich volledig toe op inzichtelijk rekenen. Je zal ook leren berekeningen uit te voeren en grafisch te illustreren met het computerprogramma SymPy (voorheen Maple).

Het vak werkt met permanente evaluatie. Dit betekent dat je je punten doorheen het jaar zal verdienen aan de hand van 3 deelexamens (2 gewone en 1 SymPy, eerder: 3 gewone en 1 Maple). Dat klinkt misschien zwaar, maar mits je het vak voldoende bijhoudt, kan dat zeker geen probleem vormen. De SymPy-test is de laatste. Tot nu toe is die altijd, op een paar zeer kleine elementjes na, gelijk gebleven aan het voorbeeldexamen dat enkele dagen voordien op toledo komt. Maak deze dus en verzeker je ervan dat je alles kunt!


2009-2010

Deelexamen 1 + verbetering

Deelexamen 2 + verbetering

Deelexamen 3 + verbetering

2010-2011

Deelexamen 1 + verbetering

Deelexamen 2 + verbetering

2011-2012

Deelexamen 1 + verbetering

Deelexamen 2 + verbetering

Deelexamen 4 + verbetering

2012-2013

Deelexamen 1 + verbetering

Deelexamen 2 + verbetering

Deelexamen 3 + verbetering

2013-2014

Deelexamen 1 + verbetering

Deelexamen 2 + verbetering

2014-2015

Deelexamen 1 + verbetering

Deelexamen 2 + verbetering

2015-2016

Deelexamen 1 + verbetering

Deelexamen 2 + verbetering

Deelexamen 3 + verbetering

maple examen

2016-2017

Deelexamen 1 + verbetering

Deelexamen 2 + verbetering

2017-2018

deelexamen 1 + verbetering

deelexamen 2 + verbetering

Examen Sympy + verbetering?

Herexamen

2018-2019

Deelexamen 1 + oplossingen

Deelexamen 2 + voorlopige/rappe oplossingen

Deelexamen 3 + voorlopige/rappe oplossingen

Herexamen

2019-2020

Deelexamen 1 + oplossingen

Deelexamen 2 + voorlopige/rappe oplossingen

Opm. Bij de oplossing van de vraag van de Lennard-Jonespotentiaal is het makkelijker om met de formule uit de tweede deelvraag het minimum te berekenen.

Deelexamen 3 + voorlopige/rappe oplossingen

2020-2021

Deelexamen 1

Deelexamen 2 - Modeloplossing deelexamen 2

Herexamen Calculus I (met definitieve antwoorden)

Nota bene: Bij vraag 5 b) staat er een fout in de opgave. Er wordt beweerd dat de reeks na "je kunt hiervoor gebruiken dat" convergeert naar pi, dit is fout. De reeks convergeert naar -pi/3.

2021-2022

Deelexamen 1

Voorbereiding sympy (moet nog in zip-file gezet worden of zo)

Deelexamen 3 = sympy

2022-2023

Deelexamen 1

Deelexamen 2

2023-2024

Inhaal examen van deel 1

Deelexamen 2

2024-2025

Deelexamen 1

Deelexamen 2

Handige Documenten

Blad met goniometrische formules

Blad met integralen en afgeleiden