: verschil tussen versies

Uit Wina Examenwiki
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
Stevel (overleg | bijdragen)
Nuttige links
Regel 1: Regel 1:
== Nuttige links ==
*[http://www.cs.kuleuven.be/~dtai/education/ai/ Officiële pagina AI] - Joost Vennekens
*[http://trappie.studentenweb.org/share/ai Samenvattingen van AI] - Jeroen
== Oude examenvragen ==
== Oude examenvragen ==



Versie van 31 jan 2006 12:08

Nuttige links

Oude examenvragen

Voorbeeld 1

A* hoe kom je tot A* leg daarvoor uit: uniform-cost branch&bound hoe heuristiek erin brengen intuitief uitleggen waarom onderschattende heuristiek optimaal doel bereikt redundant path deletion --> hoe alles in A* integreren?

Voorbeeld 2

motivatie om tot IDA* en SMA* te geraken, hoe werkt IDA* leg uit (hoe +kom je aan f-bound etc), eigenschappen IDA*, de 4 veranderingen tussen SMA* en +A* geven en illustreren

Voorbeeld 3

Version spaces: wat is concept learning version spaces: init? wat bij negatieve voorbeelden... wat gebeurt er in G; wat in S idem voor pos wanneer stopt vs ben je er iets mee als het niet convergeert? voor en nadelen?

Voorbeeld 4.

Het standaard backtracking algoritme heeft enkele efficientie problemen in verband met ``trashing en het uitvoeren van redundante tests. Licht dit toe.

Op welke manier proberen methodes zoals ``backjumping en ``backmarking deze problemen op te lossen? Illustreer. Welke informatie gebruiken ze daarbij en hoe? Je hoeft hierbij niet in details over de eigenlijke algoritmes te gaan.

Voorbeeld 5

leg kort uit: AC1, AC3, lookahead search, forward search; geef +definitie constraint problem, en geef tegenhangers bij die lijntekeningen; met +welk van de hierboven methoden + lookahead searching & forward searching kan je +de Methode van Waltz vergelijken? + verklaar waarom

Voorbeeld 6

Walz algoritme : wat is het, wat is de werkwijze, hoe is dit een constraint probleem, geef de standaardonderdelen van constraint probleem hun overeenkomstige zaken bij walz. Dit komt overeen met 1 van de 6 relaxatietechnieken (forward check, lookahead check, AC1, AC3, forward checking , lookahead checking) dewelke en waarom? (antwoord: AC3)

Voorbeeld 7.

Bespreek de aanpak van STRIPS voor planning. Gebruik daarbij het blokkenwereld-probleem als een illustratie. Hoe worden toestanden gerepresenteerd? Hoe worden acties gerepresenteerd? Wat is de algemene strategie? Illustreer en verklaar de rol van ``establish en ``treat links. Hoe kom je tot ``before links? Wat zijn de 2 principes van ``least commitment? Hoe kan je de begin- en eindtoestand uitdrukken met behulp van operatoren? Welke aspecten spelen een rol bij het plannen met operatoren patronen?

Voorbeeld 8.

Wat is intelligent Backtracking? leg uit: No-goods? en hoe kunnen deze in backjumping & backmarking(eerder tabulatie) geimplementeerd worden?
Wat is ``dynamic search rearangement? Wat is het ``first-fail principe en waarom is dat nuttig?