Algemene Natuurkunde II: verschil tussen versies
Geen bewerkingssamenvatting |
Geen bewerkingssamenvatting |
||
Regel 81: | Regel 81: | ||
=== Theorievraag === | === Theorievraag === | ||
Beschouw een opladende condensator in een RC keten. | |||
Bepaal de Poynting vector en bepaal de energiedichtheid van het elektrisch veld in de condensator. | |||
Bijvragen: | Bijvragen: | ||
# "Maak uw tekening eens wat groter" | # "Maak uw tekening eens wat groter" | ||
# Bij elke | # Bij elke tussenstap kunnen uitleggen waarom je het doet, en wat het resultaat fysisch voorstelt | ||
# Wat zegt de wet van Ampère nu precies? | |||
(mondeling na schriftelijke voorbereiding - 8 punten) | (mondeling na schriftelijke voorbereiding - 8 punten) | ||
Regel 94: | Regel 97: | ||
# Wat is het verschil tussen een reëel en een virtueel beeld? Hoe kan je dit concreet testen? | # Wat is het verschil tussen een reëel en een virtueel beeld? Hoe kan je dit concreet testen? | ||
# Waarop is | # Waarop is het principe van Fermat gebaseerd? | ||
(schriftelijk - max 1/2 bladzijde per antwoord - 2 punten) | (schriftelijk - max 1/2 bladzijde per antwoord - 2 punten) | ||
Regel 102: | Regel 105: | ||
Een rechthoekig geleidend kader (afmetingen ''w'' x ''l'') met weerstand ''R'' en massa ''M'' valt onder invloed van de weerstand vanuit rust in een magnetisch veld ''B'' loodrecht op het vlak van het kader. Hierdoor zal het een opwaartse kracht ondervinden. Bereken de eindsnelheid van het vallende kader. Waarom is deze snelheid recht evenredig met ''R'' en omgekeerd evenredig met <math>B^2</math>? | Een rechthoekig geleidend kader (afmetingen ''w'' x ''l'') met weerstand ''R'' en massa ''M'' valt onder invloed van de weerstand vanuit rust in een magnetisch veld ''B'' loodrecht op het vlak van het kader. Hierdoor zal het een opwaartse kracht ondervinden. Bereken de eindsnelheid van het vallende kader. Waarom is deze snelheid recht evenredig met ''R'' en omgekeerd evenredig met <math>B^2</math>? | ||
(schriftelijk - 6 | (schriftelijk - 6 punten) | ||
==== Oefening 3 ==== | ==== Oefening 3 ==== | ||
Een stuk plastiek met brekingsindex ''n'' wordt in wigvorm (lengte ''L'', hoogte ''h'', <math>\theta</math> klein) uitgesneden. Er valt monochromatisch licht met golflengte <math>\lambda</math> loodrecht op het bovenvlak. Beschrijf wat je ziet en hoe de interferentiepatronen ontstaan. Geef de maxima en minima in functie van | Een stuk plastiek met brekingsindex ''n'' wordt in wigvorm (lengte ''L'', hoogte ''h'', <math>\theta</math> klein) uitgesneden. Er valt monochromatisch licht met golflengte <math>\lambda</math> loodrecht op het bovenvlak. Beschrijf wat je ziet en hoe de interferentiepatronen ontstaan. Geef de maxima en minima in functie van ''x''. | ||
(schriftelijk - 4 | (schriftelijk - 4 punten) | ||
== Handige documenten == | == Handige documenten == |
Versie van 15 jun 2006 21:06
Eerste zit 2004 - 2005, Versie 1
Theorievraag
Leg het spletenexperiment van Young uit. Vermeld zeker de beginvoorwaarden en de interferentievoorwaarden. Bereken met behulp van fasoren het intensiteitsverloop voor 2 spleten en voor 3 spleten.
Oefeningen
Oefening 1
- Kan een statisch magneetveld een puntlading in beweging zetten? Waarom (niet)? Kan een in de tijd variërend magneetveld een puntlading in beweging zetten? Verklaar kort je antwoord.
- Waarom wordt een ijzeren nagel aangetrokken door een magneet?
Oefening 2
Neem een cilindrische condensator met binnenstraal a en buitenstraal b. Bewijs dat de helft van de energie opgeslagen door de condensator zich bevindt tussen de stralen a en .
Oefening 3
(oefening 31.26 uit de serway)
Beschouw een lange stroomvoerende geleider waar een stroom I door vloeit. Een kort stukje geleider met lengte a bevindt zich op afstand b van de lange geleider en beweegt met een snelheid v. Veronderstel dat de lengte van de lange geleider veel groter is dan a + b. Bepaal de stroom die geïnduceerd wordt in de korte geleider. Valt het stukje na een tijdje stil? Waarom (niet)?
...----------------------------------------------------------------> I . (deze afstand is b) . . | (de lengte is a) | -> v |
Eerste zit 2005 - 2006, Versie 1
Theorievraag
Bespreek de veralgemening van de wet van Ampère naar de wet van Ampère-Maxwell (opladen van een condensator).
Bijvragen:
- Leg de wet van Ampère uit.
- Vanwaar komt de uitdrukking voor Id
- Wat als je een diëlektricum tussen de platen steekt? En wat bij een magnetische stof?(ervan uitgaande dat deze niet geleid)
(mondeling na schriftelijke voorbereiding - 8 punten)
Oefeningen
Oefening 1
- Wat gebeurt er met de capaciteit van een condensator met diëlektricum indien de temperatuur stijgt? Leg je antwoord uit.
- De demonstratie met de dipoolantenne toonde aan dat indien de uitzendende en de ontvangende antenne loodrecht op elkaar stonden, er geen enkel lampje brandde. verklaar dit fenomeen.
(schriftelijk - max 1/2 bladzijde per antwoord - 2 punten)
Oefening 2
Van een kegel, bestaande uit een materiaal met resistiviteit rho, werd de top afgesneden. Boven- en ondervlak zijn evenwijdig, en hebben respectievelijke straal a en straal b. De hoogte van de kegel is h. We veronderstellen dat een circulaire doorsnede een uniforme stroomdichtheid heeft. Bereken de weerstand tussen het boven- en het ondervlak.
Welke hoogte moet een cilinder met straal a hebben, om dezelfde weerstandswaarde te hebben?
(schriftelijk - 5 punten)
Oefening 3
Een oneindig lange, geïsoleerde cilinder met straal R, bestaande uit een isolerend materiaal, heeft een niet-homogene volumeladingsverdeling :
waarbij , a en b positieve constanten zijn. Gebruik de wet van Gauss om het elektrisch veld te bepalen voor:
Maak een grafische voorstelling.
Bereken het elektrische veld als de cilinder "plots" geleidend werd en alle lading behouden bleef. Zet deze waarden ook uit op de grafische voorstelling.
(schriftelijk - 5 punten)
Eerste zit 2005 - 2006, Versie 2
(kan iemand die dit examen had (14/06/06 NM) dit eens nakijken aub? Ik heb ze niet 100% exact)
Theorievraag
Beschouw een opladende condensator in een RC keten.
Bepaal de Poynting vector en bepaal de energiedichtheid van het elektrisch veld in de condensator.
Bijvragen:
- "Maak uw tekening eens wat groter"
- Bij elke tussenstap kunnen uitleggen waarom je het doet, en wat het resultaat fysisch voorstelt
- Wat zegt de wet van Ampère nu precies?
(mondeling na schriftelijke voorbereiding - 8 punten)
Oefeningen
Oefening 1
- Wat is het verschil tussen een reëel en een virtueel beeld? Hoe kan je dit concreet testen?
- Waarop is het principe van Fermat gebaseerd?
(schriftelijk - max 1/2 bladzijde per antwoord - 2 punten)
Oefening 2
Een rechthoekig geleidend kader (afmetingen w x l) met weerstand R en massa M valt onder invloed van de weerstand vanuit rust in een magnetisch veld B loodrecht op het vlak van het kader. Hierdoor zal het een opwaartse kracht ondervinden. Bereken de eindsnelheid van het vallende kader. Waarom is deze snelheid recht evenredig met R en omgekeerd evenredig met ?
(schriftelijk - 6 punten)
Oefening 3
Een stuk plastiek met brekingsindex n wordt in wigvorm (lengte L, hoogte h, klein) uitgesneden. Er valt monochromatisch licht met golflengte loodrecht op het bovenvlak. Beschrijf wat je ziet en hoe de interferentiepatronen ontstaan. Geef de maxima en minima in functie van x.
(schriftelijk - 4 punten)
Handige documenten
Twee samenvattingen van "theoretische" stukken (nou ja) uit Serway, mss heeft iemand er iets aan:
Oplossings gidsen van de serway te vinden op: