: verschil tussen versies
Regel 61: | Regel 61: | ||
=== Voorbeeld Oefeningen === | === Voorbeeld Oefeningen === | ||
* Los iets op via automatische redenering. Je krijgt een aantal zinnen | * Los iets op via automatische redenering. Je krijgt een aantal zinnen, zet deze om in predikatenlogica, normaliseer deze en stel dan een bewijs op via inconsistentie. | ||
* Een version spaces probleem. Gegeven een situatie, enkele trainingssituaties en hiërarchieën, pas nu het version spaces algoritme toe, zeg waar je aan pruning doet en waarom. Voorspel daarna de uitkomst van enkele fictieve situaties. | * Een version spaces probleem. Gegeven een situatie, enkele trainingssituaties en hiërarchieën, pas nu het version spaces algoritme toe, zeg waar je aan pruning doet en waarom. Voorspel daarna de uitkomst van enkele fictieve situaties. | ||
[[Categorie:2bi]] | [[Categorie:2bi]] | ||
[[Categorie:Aoi]] | [[Categorie:Aoi]] |
Versie van 16 jun 2006 15:01


Nuttige links
- Officiële pagina AI - Joost Vennekens
- Samenvattingen van AI - Jeroen
Oude examenvragen
Voorbeeld 1
A* hoe kom je tot A* leg daarvoor uit: uniform-cost branch&bound hoe heuristiek erin brengen intuitief uitleggen waarom onderschattende heuristiek optimaal doel bereikt redundant path deletion --> hoe alles in A* integreren?
Voorbeeld 2
motivatie om tot IDA* en SMA* te geraken, hoe werkt IDA* leg uit (hoe kom je aan f-bound etc), eigenschappen IDA*, de 4 veranderingen tussen SMA* en A* geven en illustreren
Voorbeeld 3
Version spaces: wat is concept learning version spaces: init? wat bij negatieve voorbeelden... wat gebeurt er in G; wat in S idem voor pos wanneer stopt vs ben je er iets mee als het niet convergeert? voor en nadelen?
Voorbeeld 4.
Het standaard backtracking algoritme heeft enkele efficientie problemen in verband met ``trashing en het uitvoeren van redundante tests. Licht dit toe.
Op welke manier proberen methodes zoals ``backjumping en ``backmarking deze problemen op te lossen? Illustreer. Welke informatie gebruiken ze daarbij en hoe? Je hoeft hierbij niet in details over de eigenlijke algoritmes te gaan.
Voorbeeld 5
leg kort uit: AC1, AC3, lookahead search, forward search; geef definitie constraint problem, en geef tegenhangers bij die lijntekeningen; met welk van de hierboven methoden + lookahead searching & forward searching kan je de Methode van Waltz vergelijken? + verklaar waarom
Voorbeeld 6
Waltz algoritme : wat is het, wat is de werkwijze, hoe is dit een constraint probleem, geef de standaardonderdelen van constraint probleem hun overeenkomstige zaken bij walz. Dit komt overeen met 1 van de 6 relaxatietechnieken (forward check, lookahead check, AC1, AC3, forward checking , lookahead checking) dewelke en waarom? (antwoord: AC3)
Voorbeeld 7.
Bespreek de aanpak van STRIPS voor planning. Gebruik daarbij het blokkenwereld-probleem als een illustratie. Hoe worden toestanden gerepresenteerd? Hoe worden acties gerepresenteerd? Wat is de algemene strategie? Illustreer en verklaar de rol van ``establish en ``treat links. Hoe kom je tot ``before links? Wat zijn de 2 principes van ``least commitment? Hoe kan je de begin- en eindtoestand uitdrukken met behulp van operatoren? Welke aspecten spelen een rol bij het plannen met operatoren patronen?
Voorbeeld 8.
Wat is intelligent Backtracking? leg uit: No-goods? en hoe kunnen deze in backjumping & backmarking(eerder tabulatie) geimplementeerd worden?
Wat is ``dynamic search rearangement? Wat is het ``first-fail principe en waarom is dat nuttig?
Voorbeeld Oefeningen
- Los iets op via automatische redenering. Je krijgt een aantal zinnen, zet deze om in predikatenlogica, normaliseer deze en stel dan een bewijs op via inconsistentie.
- Een version spaces probleem. Gegeven een situatie, enkele trainingssituaties en hiërarchieën, pas nu het version spaces algoritme toe, zeg waar je aan pruning doet en waarom. Voorspel daarna de uitkomst van enkele fictieve situaties.