Statistiek en Data-Analyse: verschil tussen versies
Naar navigatie springen
Naar zoeken springen
Geen bewerkingssamenvatting |
|||
Regel 12: | Regel 12: | ||
# Thomas Van Den Spiegel is 214 cm groot. Leg uit hoe men kan bepalen hoe groot (of hoe normaal) dit is. | # Thomas Van Den Spiegel is 214 cm groot. Leg uit hoe men kan bepalen hoe groot (of hoe normaal) dit is. | ||
# Gegeven een tabel met daarin de absolute frequenties van een steekproef naar het spijbelgedrag van leerlingen uit het ASO, BSO en TSO: nooit, soms, vaak. Dit is dus een 3x3 tabel. | # Gegeven een tabel met daarin de absolute frequenties van een steekproef naar het spijbelgedrag van leerlingen uit het ASO, BSO en TSO: nooit, soms, vaak. Dit is dus een 3x3 tabel. | ||
# | #* Test: meer dan 50% van de leerlingen uit het ASO spijbelt nooit. | ||
# | #** Geef H0. | ||
# | #** Geef de teststatistiek onder H0 en de testwaarde. | ||
# | #** Geef de P-waarde. | ||
# | #** Besluit. | ||
# | #* Ga na of er een verband is tussen de waarden. | ||
# | #** Geef H0. | ||
# | #** Geef de teststatistiek onder H0 en de testwaarde. | ||
# | #** Geef de P-waarde. | ||
# | #** Besluit. | ||
# | #** ??? | ||
# Gegeven de functie <math>y = \frac{3}{4} (x-0.5)(2.5-x)</math> als <math>x \in [0.5 , 2.5]</math> en anders 0. Deze stelt de tijd voor die ik nodig heb om op mijn werk te geraken. | # Gegeven de functie <math>y = \frac{3}{4} (x-0.5)(2.5-x)</math> als <math>x \in [0.5 , 2.5]</math> en anders 0. Deze stelt de tijd voor die ik nodig heb om op mijn werk te geraken. | ||
# | #* Ik moet om 9u op mijn werk zijn, wat is de kans dat ik te laat kom als ik om 7u40 vertrek? | ||
# | #* Over 200 dagen gezien als ik opnieuw om 7u40 vertrek: wat is de kans dat ik hoogstens 20 keer op die 200 dagen te laat kom? | ||
# Voor een nieuw soort roomijs hebben 9 mensen geproefd en een score tussen 1 en 20 (''kan ook tussen 0 en 20 zijn, ik hoop van niet''). Er waren 2 scores onder 10 en 7 scores boven 10. | # Voor een nieuw soort roomijs hebben 9 mensen geproefd en een score tussen 1 en 20 (''kan ook tussen 0 en 20 zijn, ik hoop van niet''). Er waren 2 scores onder 10 en 7 scores boven 10. | ||
# | #* Bepaal met een teststatistiek of het ijs lekker is (dus een score groter dan 10). | ||
# | #** Geef H0. | ||
# | #** Geef de teststatistiek onder H0 en de testwaarde. | ||
# | #** Geef de P-waarde. | ||
# | #** Besluit. | ||
# | #* Wat is het 95% betrouwbaarheidsinterval van de mediaan? Wat betekent dit interval concreet voor dit voorbeeld? | ||
# Een lineair verband tussen de maandelijkse productie van windmolens en de hoeveelheid wind, gezien over 32 maanden. Gegeven de output van de lm-functie uit R, een paar Shapiro-Wilk tests, enkele QQ-plots en de residuplot. | # Een lineair verband tussen de maandelijkse productie van windmolens en de hoeveelheid wind, gezien over 32 maanden. Gegeven de output van de lm-functie uit R, een paar Shapiro-Wilk tests, enkele QQ-plots en de residuplot. | ||
# | #* ??? | ||
# | #* ??? | ||
# | #* Is het een goed model? (''of zoiets'') | ||
# | #* Vul de ANOVA tabel in (enkel 1 en F zijn gegeven). | ||
# | #* Wat betekent ''Std. Error'' in die lm-functie? | ||
[[Categorie:2bi]] | [[Categorie:2bi]] |
Versie van 16 sep 2013 07:58
Samenvattingen
Klik hier om de samenvattingen te bekijken
Inleiding
Dit vak wordt sinds het academiejaar 2009-2010 gegeven door prof. Mia Hubert aan tweedejaars informatici. Ze krijgen dit samen met de richtingen waarin geo- of bio- voorkomt. Voor het academiejaar 2009-2010 kregen de informatici het vak Statistiek samen met de wiskundigen en fysici.
Examens
Academiejaar 2012-2013
18 januari 2013 (VM)
Dit is wat ik er mij nog van herinner, de vragen zijn dus niet precies dezelfde.
- Thomas Van Den Spiegel is 214 cm groot. Leg uit hoe men kan bepalen hoe groot (of hoe normaal) dit is.
- Gegeven een tabel met daarin de absolute frequenties van een steekproef naar het spijbelgedrag van leerlingen uit het ASO, BSO en TSO: nooit, soms, vaak. Dit is dus een 3x3 tabel.
- Test: meer dan 50% van de leerlingen uit het ASO spijbelt nooit.
- Geef H0.
- Geef de teststatistiek onder H0 en de testwaarde.
- Geef de P-waarde.
- Besluit.
- Ga na of er een verband is tussen de waarden.
- Geef H0.
- Geef de teststatistiek onder H0 en de testwaarde.
- Geef de P-waarde.
- Besluit.
- ???
- Test: meer dan 50% van de leerlingen uit het ASO spijbelt nooit.
- Gegeven de functie als en anders 0. Deze stelt de tijd voor die ik nodig heb om op mijn werk te geraken.
- Ik moet om 9u op mijn werk zijn, wat is de kans dat ik te laat kom als ik om 7u40 vertrek?
- Over 200 dagen gezien als ik opnieuw om 7u40 vertrek: wat is de kans dat ik hoogstens 20 keer op die 200 dagen te laat kom?
- Voor een nieuw soort roomijs hebben 9 mensen geproefd en een score tussen 1 en 20 (kan ook tussen 0 en 20 zijn, ik hoop van niet). Er waren 2 scores onder 10 en 7 scores boven 10.
- Bepaal met een teststatistiek of het ijs lekker is (dus een score groter dan 10).
- Geef H0.
- Geef de teststatistiek onder H0 en de testwaarde.
- Geef de P-waarde.
- Besluit.
- Wat is het 95% betrouwbaarheidsinterval van de mediaan? Wat betekent dit interval concreet voor dit voorbeeld?
- Bepaal met een teststatistiek of het ijs lekker is (dus een score groter dan 10).
- Een lineair verband tussen de maandelijkse productie van windmolens en de hoeveelheid wind, gezien over 32 maanden. Gegeven de output van de lm-functie uit R, een paar Shapiro-Wilk tests, enkele QQ-plots en de residuplot.
- ???
- ???
- Is het een goed model? (of zoiets)
- Vul de ANOVA tabel in (enkel 1 en F zijn gegeven).
- Wat betekent Std. Error in die lm-functie?