Marketing Engineering: verschil tussen versies

Uit Wina Examenwiki
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
Robin.vanhove (overleg | bijdragen)
Nuttige links: Samenvatting github toevoegen
Geen bewerkingssamenvatting
Regel 13: Regel 13:
* Een [https://docs.google.com/document/d/1FC03KIkpS92GgYIbHHfM599HmNiAqQy23zsWZZ_q5yc/edit# WIP samenvatting] (Google Document, ongeveer 60% klaar), die je zelf kan verder maken en verbeteren! Er staat ook wat extra nuttige informatie bij over het vak.
* Een [https://docs.google.com/document/d/1FC03KIkpS92GgYIbHHfM599HmNiAqQy23zsWZZ_q5yc/edit# WIP samenvatting] (Google Document, ongeveer 60% klaar), die je zelf kan verder maken en verbeteren! Er staat ook wat extra nuttige informatie bij over het vak.
* Een [http://ekowiki.ekonomika.be/wiki/index.php?title=Marketing_Engineering_Bruyneel_januari_2012 oude pagina] van het vak op de Ekonimika-examenwiki.
* Een [http://ekowiki.ekonomika.be/wiki/index.php?title=Marketing_Engineering_Bruyneel_januari_2012 oude pagina] van het vak op de Ekonimika-examenwiki.
==Academiejaar 2016-2014==
===Examen 17/06/2017===


==Academiejaar 2015-2016==
==Academiejaar 2015-2016==
===Examen 11/06/16===
===Examen 11/06/2016===
#Gegeven is een tabel met coëfficiënten die het resultaat zijn van een logistische regressieanalyse. De afhankelijke variabele is Brand Incidence en de onahfhankelijke "Relatieve Prijs" (= jouw prijs - gemiddelde prijs van de markt), "Reclame" en een interactieterm tussen Reclame en Prijs.
#Gegeven is een tabel met coëfficiënten die het resultaat zijn van een logistische regressieanalyse. De afhankelijke variabele is Brand Incidence en de onahfhankelijke "Relatieve Prijs" (= jouw prijs - gemiddelde prijs van de markt), "Reclame" en een interactieterm tussen Reclame en Prijs.
## Bespreek de richting en significantie (teken) van de coëfficiënten, wat is de betekenis van de interactieterm?
## Bespreek de richting en significantie (teken) van de coëfficiënten, wat is de betekenis van de interactieterm?

Versie van 17 jun 2017 09:30

Algemene info

Dit vak wordt sinds het academiejaar 2015-2016 gegeven aan 2de bachelorstudenten Informatica die de minor Business & Innovation kiezen, door professor Lien Lamey van de FEB. De les is samen met 2de fase studenten B&I uit andere wetenschapsrichtingen en 3de fase studenten Handelsingenieur (in de Beleidsinformatica?) die zich specialiseren in marketing.

Door het jaar heen zijn er een vijf of zestal groepswerken van variërende complexiteit die 50% van het eindresultaat vormen, indien je ook slaagt voor het schriftelijk eindexamen. Je zit in een groep samen met studenten uit andere richtingen. Deze "cases" zijn zeer belangrijk, je moet de leerstof direct toepassen en dus ook op voorhand verwerken. Hier genoeg aandacht aan besteden is enerzijds vereist (elke case is verplicht) en zorgt anderzijds dat het eindexamen makkelijker zal gaan.

Slides

De prof heeft haar slides voor een deel op andere gebaseerd deze kan je hier vinden. Media:Slides.tar.gz

Nuttige links

  • Een samenvatting
  • Een WIP samenvatting (Google Document, ongeveer 60% klaar), die je zelf kan verder maken en verbeteren! Er staat ook wat extra nuttige informatie bij over het vak.
  • Een oude pagina van het vak op de Ekonimika-examenwiki.

Academiejaar 2016-2014

Examen 17/06/2017

Academiejaar 2015-2016

Examen 11/06/2016

  1. Gegeven is een tabel met coëfficiënten die het resultaat zijn van een logistische regressieanalyse. De afhankelijke variabele is Brand Incidence en de onahfhankelijke "Relatieve Prijs" (= jouw prijs - gemiddelde prijs van de markt), "Reclame" en een interactieterm tussen Reclame en Prijs.
    1. Bespreek de richting en significantie (teken) van de coëfficiënten, wat is de betekenis van de interactieterm?
    2. Je weet dat een concurrent zijn prijs zal verlagen, bespreek twee mogelijke strategieën om hier op te antwoorden.
    3. Een classificatietabel is gegeven. Bespreek of het regressiemodel goed is aan de hand van deze tabel.
    1. Wanneer moet je standaardisatie uitvoeren op segmentatievariabelen? Wanneer niet? Bespreek grondig.
    2. Moet je standaardisatie uitvoeren bij segmentatie op basis van de part-worth outputs van conjoint analyse? Waarom wel of niet? Bespreek grondig.
  2. Leg uit hoe je algemeen aan price customization kan doen, en pas dit toe op de situatie van een hotel.
  3. Bespreek een perceptuele mapping over frisdranken met attribuut-vectorren, merk-punten en één preference vector van een individu:
    1. Benoem X en Y as met een motivatie.
    2. Welk attribuut vindt dat individu het belangrijkst? Waarom?
    3. Welk merk zal het individu waarschijnlijk kopen? Waarom?
    4. Wat is het verband tussen tussen twee attributen (antwoord waarschijnlijk: sterke negatieve correlatie, zelfde richting)
    5. Wat moet Sprite (een merk-punt) doen om meer geprefereerd te worden door het individu?