Ontwikkeling van Bedrijfstoepassingen: verschil tussen versies

Uit Wina Examenwiki
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
Ben (overleg | bijdragen)
Geen bewerkingssamenvatting
Ben (overleg | bijdragen)
Regel 47: Regel 47:
=== Vragen ===
=== Vragen ===
Een examen van vorig jaar staat op Toledo, in de laatste set slides worden deze ook nog wat uitgebreider besproken.
Een examen van vorig jaar staat op Toledo, in de laatste set slides worden deze ook nog wat uitgebreider besproken.
<b>Vraag 1</b>
Geef voor elk van de volgende uitspraken aan of je akkoord kan gaan met
deze uitspraken of niet, en motiveer kort je antwoord binnen de voorziene
ruimte:
a) Inforent, of anders gezegd, duurzame meerwaarde op basis van informatie
en communicatie speelt enkele een rol bij koppelingen van waardeketens.
M.a.w. binnen een bedrijf kunnen geen informatie-imperfecties optreden ?
b) Een clustering analyse is enkel een verduidelijking van de interne
waardeketting, en levert als analyse weinig toegevoegde waarde aan een
goed uitgewerkt intern waardeketting model.
c) Het begrip “competentie” blijkt niet duidelijk en eenduidig gedefinieerd te zijn
binnen een bedrijf. Dit is een voorbeeld van een asymmetrie van informatie.
<b>Vraag 2 en 3</b>
Prentjes-gebaseerd -> zie toledo
<b>Vraag 4</b>
Ontwikkel een OO-Business Model voor de volgende beschrijving.
The EDP-department of a large company consists of several groups.
Each employee is assigned to exactly one group. Each development
project has one group responsible for it. People from different groups
can be assigned full-time or part-time to the same project. One person
can be assigned to more than one project simultaneously. In order to
keep track of the development cost of information systems, each
member of the development staff has to register the number of hours
(s)he worked for a particular project. A person can only register working
hours for projects (s)he is assigned to. When a project comes to an end,
all assignments are closed as well. Finished projects and closed
assignments can be kept for a while for cost analysis purposes.
Geef een voorstel voor Klassen-Associatie-model met de bijhorende OET, en
formuleer minstens één niet-triviale levenscyclus binnen dit model.


== Orgel ==
== Orgel ==

Versie van 30 mei 2006 22:09

http://www.holland-at-home.nl/images/Duyvis-borrelnootjes-cocktail.jpg + http://www.bierebel.com/images/bouteilles/hoegaarden.gif + http://www.econ.kuleuven.ac.be/tew/academic/infosys/Members/dedene/Photo_li.gif

Ontwikkelen van Bedrijfstoepassingen

= http://cwisdb.cc.kuleuven.ac.be/persdb/fotos/72/4927.jpg

Woordenboek

Beunhazerij

beun·haas

de beunhaas (mannelijk) 
iemand die zonder de vereiste kennis of bevoegdheid een vak uitoefent

Flappentapper

flap·pen·tap (de ~ (m.))

   1 [scherts.] geldautomaat

Oenerij

oe·ne·rij

zelfstandig naamwoord;

(informeel) domheid, onbenulligheid

Non-actief

non - ac·tief

(bijvoeglijk naamwoord)
Het actief bezig zijn met nonnen, kreeg vooral aandacht omdat deze straf werd opgelegd aan Rudy Borremans http://www.gaybelgium.be/content/EpFuEAuuuybfNyyRcd.shtml

Monique Snoeck

http://cwisdb.cc.kuleuven.ac.be/persdb/fotos/55/12755.jpg

Examen

Info

Het examen is open boek & schriftelijk. Onthoud: decompositie leidt enkel tot COMPOST!

Vragen

Een examen van vorig jaar staat op Toledo, in de laatste set slides worden deze ook nog wat uitgebreider besproken.

Vraag 1

Geef voor elk van de volgende uitspraken aan of je akkoord kan gaan met deze uitspraken of niet, en motiveer kort je antwoord binnen de voorziene ruimte:

a) Inforent, of anders gezegd, duurzame meerwaarde op basis van informatie en communicatie speelt enkele een rol bij koppelingen van waardeketens. M.a.w. binnen een bedrijf kunnen geen informatie-imperfecties optreden ?

b) Een clustering analyse is enkel een verduidelijking van de interne waardeketting, en levert als analyse weinig toegevoegde waarde aan een goed uitgewerkt intern waardeketting model.

c) Het begrip “competentie” blijkt niet duidelijk en eenduidig gedefinieerd te zijn binnen een bedrijf. Dit is een voorbeeld van een asymmetrie van informatie.

Vraag 2 en 3

Prentjes-gebaseerd -> zie toledo

Vraag 4 Ontwikkel een OO-Business Model voor de volgende beschrijving.

The EDP-department of a large company consists of several groups. Each employee is assigned to exactly one group. Each development project has one group responsible for it. People from different groups can be assigned full-time or part-time to the same project. One person can be assigned to more than one project simultaneously. In order to keep track of the development cost of information systems, each member of the development staff has to register the number of hours (s)he worked for a particular project. A person can only register working hours for projects (s)he is assigned to. When a project comes to an end, all assignments are closed as well. Finished projects and closed assignments can be kept for a while for cost analysis purposes.

Geef een voorstel voor Klassen-Associatie-model met de bijhorende OET, en formuleer minstens één niet-triviale levenscyclus binnen dit model.

Orgel

http://www.spaconference.org/ot2001/Image/organ.gif