Algemene Natuurkunde II: verschil tussen versies
kGeen bewerkingssamenvatting |
Geen bewerkingssamenvatting |
||
Regel 3: | Regel 3: | ||
=== Theorievraag === | === Theorievraag === | ||
Leg het spletenexperiment van Young uit. Vermeld zeker de beginvoorwaarden en de interferentievoorwaarden. Bereken met behulp van fasoren het intensiteitsverloop voor 2 spleten en voor 3 spleten. | (8 punten) Leg het spletenexperiment van Young uit. Vermeld zeker de beginvoorwaarden en de interferentievoorwaarden. Bereken met behulp van fasoren het intensiteitsverloop voor 2 spleten en voor 3 spleten. | ||
=== Oefeningen === | === Oefeningen === | ||
Regel 9: | Regel 9: | ||
==== Oefening 1 ==== | ==== Oefening 1 ==== | ||
(2 punten) | |||
# Kan een statisch magneetveld een puntlading in beweging zetten? Waarom (niet)? Kan een in de tijd variërend magneetveld een puntlading in beweging zetten? Verklaar kort je antwoord. | # Kan een statisch magneetveld een puntlading in beweging zetten? Waarom (niet)? Kan een in de tijd variërend magneetveld een puntlading in beweging zetten? Verklaar kort je antwoord. | ||
# Waarom wordt een ijzeren nagel aangetrokken door een magneet? | # Waarom wordt een ijzeren nagel aangetrokken door een magneet? | ||
Regel 14: | Regel 15: | ||
==== Oefening 2 ==== | ==== Oefening 2 ==== | ||
(4 punten) | |||
Neem een cilindrische condensator met binnenstraal a en buitenstraal b. Bewijs dat de helft van de energie opgeslagen door de condensator zich bevindt tussen de stralen a en <math>\sqrt{ab}</math>. | Neem een cilindrische condensator met binnenstraal a en buitenstraal b. Bewijs dat de helft van de energie opgeslagen door de condensator zich bevindt tussen de stralen a en <math>\sqrt{ab}</math>. | ||
==== Oefening 3 ==== | ==== Oefening 3 ==== | ||
(6 punten) | |||
Beschouw een lange stroomvoerende geleider waar een stroom I door vloeit. Een kort stukje geleider met lengte a bevindt zich op afstand b van de lange geleider en beweegt met een snelheid v. Veronderstel dat de lengte van de lange geleider veel groter is dan a + b. Bepaal de stroom die geïnduceerd wordt in de korte geleider. Valt het stukje na een tijdje stil? Waarom (niet)? | Beschouw een lange stroomvoerende geleider waar een stroom I door vloeit. Een kort stukje geleider met lengte a bevindt zich op afstand b van de lange geleider en beweegt met een snelheid v. Veronderstel dat de lengte van de lange geleider veel groter is dan a + b. Bepaal de stroom die geïnduceerd wordt in de korte geleider. Valt het stukje na een tijdje stil? Waarom (niet)? | ||
Versie van 7 jun 2006 18:13
Eerste zit 2005 - 2006, Versie 1
Theorievraag
(8 punten) Leg het spletenexperiment van Young uit. Vermeld zeker de beginvoorwaarden en de interferentievoorwaarden. Bereken met behulp van fasoren het intensiteitsverloop voor 2 spleten en voor 3 spleten.
Oefeningen
Oefening 1
(2 punten)
- Kan een statisch magneetveld een puntlading in beweging zetten? Waarom (niet)? Kan een in de tijd variërend magneetveld een puntlading in beweging zetten? Verklaar kort je antwoord.
- Waarom wordt een ijzeren nagel aangetrokken door een magneet?
Oefening 2
(4 punten) Neem een cilindrische condensator met binnenstraal a en buitenstraal b. Bewijs dat de helft van de energie opgeslagen door de condensator zich bevindt tussen de stralen a en .
Oefening 3
(6 punten) Beschouw een lange stroomvoerende geleider waar een stroom I door vloeit. Een kort stukje geleider met lengte a bevindt zich op afstand b van de lange geleider en beweegt met een snelheid v. Veronderstel dat de lengte van de lange geleider veel groter is dan a + b. Bepaal de stroom die geïnduceerd wordt in de korte geleider. Valt het stukje na een tijdje stil? Waarom (niet)?
...----------------------------------------------------------------> I . (deze afstand is b) . . | (de lengte is a) | -> v |
Twee samenvattingen van "theoretische" stukken (nou ja) uit Serway, mss heeft iemand er iets aan: