Meetkunde 1: verschil tussen versies
Naar navigatie springen
Naar zoeken springen
k →Krommen |
TTT 2006-04 |
||
Regel 1: | Regel 1: | ||
[[Afbeelding:FrankiDillen.jpg|right|]] | [[Afbeelding:FrankiDillen.jpg|right|]] | ||
== 2005-06 == | == Examens == | ||
=== 2005-06 === | |||
(Wiskunde, reeks 1) | (Wiskunde, reeks 1) | ||
Regel 19: | Regel 21: | ||
#* Verifieer dat <math>\alpha</math> regulier is, maar niet noodzakelijk booglengtegeparametriseerd. | #* Verifieer dat <math>\alpha</math> regulier is, maar niet noodzakelijk booglengtegeparametriseerd. | ||
#* Stel dat <math>\alpha</math> een vlakke kromme is. Bewijs dat <math>\beta</math> een cilinderschroeflijn is. | #* Stel dat <math>\alpha</math> een vlakke kromme is. Bewijs dat <math>\beta</math> een cilinderschroeflijn is. | ||
== Theorievragen == | == Theorievragen == | ||
Regel 53: | Regel 56: | ||
# Formuleer en bewijs de congruentiestelling voor booglengtegeparametriseerde vlakke krommen. | # Formuleer en bewijs de congruentiestelling voor booglengtegeparametriseerde vlakke krommen. | ||
# Rechten realiseren de kortste afstand tussen twee punten. Behandel uitvoerig. | # Rechten realiseren de kortste afstand tussen twee punten. Behandel uitvoerig. | ||
== Tussentijdse toetsen == | |||
=== 2006-04 === | |||
# Geef een basis voor de richting van de volgende affiene deelruimte van <math>\mathbb{A}^4</math>:<br /><math>x_1 - x_3 - x_4 = -1</math><br /><math>x_1 + x_2 - 2 x_3 = 1 </math><br /><math> x_2 - x_3 + x_4 = 2 </math><br /><math> x_1 + 3 x_2 - 4 x_3 + 2 x_4 = 5 </math> | |||
# Zij S een niet-lege deelverzameling van <math>\mathbb{A}^n</math>. Toon aan: S is een affiene deelruimte van <math>\mathbb{A}^n</math> als en slechts als voor elk tweetal punten p, q van S de verbindingsrechte pq tot S behoort. | |||
# Zij b, c twee vaste punten in <math>\mathbb{A}^2</math> en L een vaste rechte die bc snijdt in p. Toon aan dat de zwaartepunten van de driehoeken abc, waarbij a varieert op L \ {p}, steeds tot een vaste rechte behoren. Doe dit | |||
#* analytisch; | |||
#* synthetisch. | |||
#:(Voor het synthetisch bewijs mag je alle eigenschappen uit de cursus en de oefenzittingen gebruiken, maar zeg er wel bij welke eigenschap je gebruikt.) | |||
[[Categorie:1bw]] | [[Categorie:1bw]] | ||
[[Categorie:1bf]] | [[Categorie:1bf]] | ||
[[Categorie:2bf]] | [[Categorie:2bf]] |
Versie van 13 jun 2006 20:05

Examens
2005-06
(Wiskunde, reeks 1)
Theorievragen:
- Definieer "schroefbeweging" en "rotatie" in en geef uitgebreid commentaar.
Bewijs dan dat elke oriëntatiebewarende isometrie van een translatie of schroefbeweging is. - Formuleer en bewijs de congruentiestelling voor booglengtegeparametriseerde vlakke krommen.
Oefeningen:
-
- Gegeven zijn affiene deelruimten S = p + V en T = q + W van , met . Toon aan dat de dimensie van de kleinste affiene deelruimte van die S en T omvat gelijk is aan dim(V + W) + 1
- Beschouw in de vlakken gegeven door enerzijds en anderzijds. Bepaal de kleinste affiene deelruimte van die deze vlakken omvat.
- Gegeven is de isometrie .
- Welk type isometrie uit de classificatie is F?
- Beschrijf deze isometrie volledig: geef centrum en hoek voor een rotatie, spiegelas en translatiedeel in de richting van de as voor een schuifspiegeling.
- Bekijk de booglengtegeparametriseerde vlakke kromme
Verifieer dat de evoluut van deze kromme eveneens booglengtegeparametriseerd is. - Zij een boogelengtegeparametriseerde kromme met en definieer .
- Verifieer dat regulier is, maar niet noodzakelijk booglengtegeparametriseerd.
- Stel dat een vlakke kromme is. Bewijs dat een cilinderschroeflijn is.
Theorievragen
Een lijst met theorievragen die Professor Dillen reeds gesteld heeft, afkomstig uit de examenvragenbundel van Cudi.
Euclidische meetkunde
- Je mag zeker een vraag verwachten waarbij je ofwel de oriëntatiebewarende ofwel de oriëntatieomkerende isometrieën van of moet classificeren.
- Definieer rotatie in en .
- Definieer spiegeling en bewijs dat het een isometrie is.
-
- Definieer schroefbeweging en rotatie in en geef uitgebreid commentaar.
- Bewijs dan dat elke oriëntatiebewarende isometrie van een translatie of schroefbeweging is.
- Zij een willekeurige afbeelding. Bewijs dat F een isometrie is als en slechts als d(F(p), F(q)) = d(p,q) voor alle .
- Bewijs de volgende stelling: Zij F een isometrie. Dan bestaat er juist één isometrie G en juist één translatie zodat
- Bovendien is dan ook en V(G) is een affiene deelruimte in de richting van .
Krommen
- Geef het Frenetstelsel voor vlakke krommen en formuleer de congruentiestelling. Vergelijk het Frenetstelsel van congruente krommen met dat van booglengtegeparamatriseerde krommen.
- Bewijs dat een reguliere kromme in een vlakke kromme is als en slechts als de torsie 0 is.
-
- In . Toon aan dat de kromming de kromme volledig bepaalt.
- Definieer gesloten krommen en de rotatie-index en verklaar hoe de rotatie-index bepaald kan worden uit de kromming.
-
- Definieer de cirkelschroeflijn en de cilinderschroeflijn en verklaar de naamgeving.
- Geef de nodige en voldoende voorwaarden voor de kromming en torsie zodat een reguliere kromme een cilinderschroeflijn is.
-
- Definieer het Frenet-referentiestelsel voor ruimtekrommen en bewijs de formules van Frenet.
- Formuleer en bewijs de congruentiestelling voor ruimtekrommen.
- Formuleer en bewijs de congruentiestelling voor booglengtegeparametriseerde vlakke krommen.
- Rechten realiseren de kortste afstand tussen twee punten. Behandel uitvoerig.
Tussentijdse toetsen
2006-04
- Geef een basis voor de richting van de volgende affiene deelruimte van :
- Zij S een niet-lege deelverzameling van . Toon aan: S is een affiene deelruimte van als en slechts als voor elk tweetal punten p, q van S de verbindingsrechte pq tot S behoort.
- Zij b, c twee vaste punten in en L een vaste rechte die bc snijdt in p. Toon aan dat de zwaartepunten van de driehoeken abc, waarbij a varieert op L \ {p}, steeds tot een vaste rechte behoren. Doe dit
- analytisch;
- synthetisch.
- (Voor het synthetisch bewijs mag je alle eigenschappen uit de cursus en de oefenzittingen gebruiken, maar zeg er wel bij welke eigenschap je gebruikt.)