: verschil tussen versies
Geen bewerkingssamenvatting |
Geen bewerkingssamenvatting |
||
Regel 4: | Regel 4: | ||
== Nuttige links == | == Nuttige links == | ||
*[http://www.cs.kuleuven.be/~dtai/education/ai/ Officiële pagina AI] - Joost Vennekens | *[http://www.cs.kuleuven.be/~dtai/education/ai/ Officiële pagina AI] - Joost Vennekens | ||
*[http://trappie.studentenweb.org/share/ai Samenvattingen van AI] - dode link (archive.org: http://web.archive.org/web/20040606170502/trappie.studentenweb.org/share/ai) | *[http://trappie.studentenweb.org/share/ai Samenvattingen van AI] - dode link (archive.org: http://web.archive.org/web/20040606170502/trappie.studentenweb.org/share/ai/) | ||
== nieuwe examenvragen == | == nieuwe examenvragen == |
Versie van 28 jan 2008 14:40


Nuttige links
- Officiële pagina AI - Joost Vennekens
- Samenvattingen van AI - dode link (archive.org: http://web.archive.org/web/20040606170502/trappie.studentenweb.org/share/ai/)
nieuwe examenvragen
ma 25/06/2006 (5 stpnt)
Oefeningen: AR en VS zoals hieronder. Vooral de VS oefening was zotjes, probeer zeker te zijn dat je dit algoritme vlot kan uitvoeren voor je op het examen bent.
Theorie: Bij A*: Wanneer noemen we een A* algoritme beter geïnformeerd dan een ander A* algoritme? Geef een voorbeeldje, waarom is dit van belang? Bespreek monotoniciteit bij A*. Bespreek kort enkele methodes om het geheugengebruik van A* onder controle te houden.
Bij backtracking: Standaard backtracking heeft problemen met trashing. Waar zit redundantie en hoe proberen backjumping en backmarking dat aan te pakken? Geen volledige beschrijving van de algoritmes, gewoon welke informatie ze opslaan en hoe ze dit gebruiken. Wat is dynamic search rearrangement? Wat is het fail-first principle?
vr 26/01/2006
1) een version space oefening met 4 variabelen en 5 voorbeelden
2) een AR oefening: je moest 5 zinnen vertalen naar FOL, dan omzetten naar die uniforme vorm, en dan een bewijs dmv inconsistentie genereren
3)Bespreek kort depth search, breath search, iterative deepening en bi-directional search op basis van benodigde geheugen, snelheid en volledigheid. Welke van deze methoden is best voor:a)geheugen, b) volledigheid, c) snelheid. Welke methode zou je de beste niet heuristieke methode noemen?
4)leg uit: lookahead search, forward search,AC1, AC3, leg uit: K-consistentie, en welke van deze methodes zou je het best met Waltz kunnen vergelijken?
Oude examenvragen
Voorbeeld 1
A* hoe kom je tot A* leg daarvoor uit: uniform-cost branch&bound hoe heuristiek erin brengen intuitief uitleggen waarom onderschattende heuristiek optimaal doel bereikt redundant path deletion --> hoe alles in A* integreren?
Voorbeeld 2
motivatie om tot IDA* en SMA* te geraken, hoe werkt IDA* leg uit (hoe kom je aan f-bound etc), eigenschappen IDA*, de 4 veranderingen tussen SMA* en A* geven en illustreren
Voorbeeld 3
Version spaces: wat is concept learning version spaces: init? wat bij negatieve voorbeelden... wat gebeurt er in G; wat in S idem voor pos wanneer stopt vs ben je er iets mee als het niet convergeert? voor en nadelen?
Voorbeeld 4.
Het standaard backtracking algoritme heeft enkele efficientie problemen in verband met ``trashing en het uitvoeren van redundante tests. Licht dit toe.
Op welke manier proberen methodes zoals ``backjumping en ``backmarking deze problemen op te lossen? Illustreer. Welke informatie gebruiken ze daarbij en hoe? Je hoeft hierbij niet in details over de eigenlijke algoritmes te gaan.
Voorbeeld 5
leg kort uit: AC1, AC3, lookahead search, forward search; geef definitie constraint problem, en geef tegenhangers bij die lijntekeningen; met welk van de hierboven methoden + lookahead searching & forward searching kan je de Methode van Waltz vergelijken? + verklaar waarom
Voorbeeld 6
Waltz algoritme : wat is het, wat is de werkwijze, hoe is dit een constraint probleem, geef de standaardonderdelen van constraint probleem hun overeenkomstige zaken bij walz. Dit komt overeen met 1 van de 6 relaxatietechnieken (forward check, lookahead check, AC1, AC3, forward checking , lookahead checking) dewelke en waarom? (antwoord: AC3)
Voorbeeld 7.
Bespreek de aanpak van STRIPS voor planning. Gebruik daarbij het blokkenwereld-probleem als een illustratie. Hoe worden toestanden gerepresenteerd? Hoe worden acties gerepresenteerd? Wat is de algemene strategie? Illustreer en verklaar de rol van ``establish en ``treat links. Hoe kom je tot ``before links? Wat zijn de 2 principes van ``least commitment? Hoe kan je de begin- en eindtoestand uitdrukken met behulp van operatoren? Welke aspecten spelen een rol bij het plannen met operatoren patronen?
Voorbeeld 8.
Wat is intelligent Backtracking? leg uit: No-goods? en hoe kunnen deze in backjumping & backmarking(eerder tabulatie) geimplementeerd worden?
Wat is ``dynamic search rearangement? Wat is het ``first-fail principe en waarom is dat nuttig?
Voorbeeld Oefeningen
- Los iets op via automatische redenering. Je krijgt een aantal zinnen, zet deze om in predikatenlogica, normaliseer deze en stel dan een bewijs op via inconsistentie.
- Een version spaces probleem. Gegeven een situatie, enkele trainingssituaties en hiërarchieën, pas nu het version spaces algoritme toe, zeg waar je aan pruning doet en waarom. Voorspel daarna de uitkomst van enkele fictieve situaties.