Natural Language Processing: verschil tussen versies
cheap cialis |
cialis |
||
Regel 111: | Regel 111: | ||
[url=http://corkd.com/people/salenmark]cheap cialis[/url] | [url=http://corkd.com/people/salenmark]cheap cialis[/url] | ||
== | cialis online | ||
<a href="http://corkd.com/people/salenmark">cialis</a> | |||
http://corkd.com/people/salenmark | |||
[url=http://corkd.com/people/salenmark]cialis[/url] | |||
=== PARRY === | === PARRY === | ||
=== PARSIFAL === | === PARSIFAL === |
Versie van 19 okt 2008 21:52
Natural Language Processing
Table of Contents, Some structure
Opgeloste Examenvragen
Examenvragen en oplossingen (grote download) (Ik heb de afbeeldingen niet verkleind, om de leesbaarheid zo hoog mogelijk te houden. (Een camera biedt natuurlijk niet dezelfde kwaliteit als een scanner)) Dank aan Mathijs!
Meer info over ATN's
http://www.cs.msstate.edu/~lboggess/courses/atninstr.txt
http://www.cs.bham.ac.uk/research/poplog/src/master/S.pcwnt/teach/atnsum
Systems & Approaches
Ik stel voor dat we hier de gevonden informatie of links posten over. De vragen die we over het systeem zullen krijgen zijn waarschijnlijk:
- Bespreek 1 van de 3 systemen die je gelezen hebt:
- What kind of nlp system is it?
- What is the approach. What are the principles?
- Give Pro’s and Contra’s
- How is this an improvement over older systems; how would newer systems tackle this problem?
Algemeen
- Hier en hier wordt (meestal zeer korte) informatie gegeven over een heel aantal van de opgegeven systemen.
ATLAST
BASEBALL
BOEING SEC
BORIS
CA
CO-OP
DEACON
DIAMOND
DOCTOR
ELI
ELIZA
EPISTLE
EUROTRA
FLEXP
http://www.gnu.org/software/flex/
FRUMP
GRUNDY
GUS
GSP
HAM-ANS
HAM-RPM
HARPY
HEARSAY-II
INTELLECT
JETS
KAMP
KLAUS
buy viagra online
<a href="http://www.youtube.com/viagrashala">buy viagra</a> http://www.youtube.com/viagrashala [url=http://www.youtube.com/viagrashala]buy viagra[/url]
generic cialis online
<a href="http://corkd.com/people/salenmark">generic cialis</a> http://corkd.com/people/salenmark [url=http://corkd.com/people/salenmark]generic cialis[/url]
buy cialis online
<a href="http://corkd.com/people/salenmark">buy cialis</a> http://corkd.com/people/salenmark [url=http://corkd.com/people/salenmark]buy cialis[/url]
order cialis online
<a href="http://corkd.com/people/salenmark">order cialis</a> http://corkd.com/people/salenmark [url=http://corkd.com/people/salenmark]order cialis[/url]
doxycycline online
<a href="http://corkd.com/people/danforman">doxycycline</a> http://corkd.com/people/danforman [url=http://corkd.com/people/danforman]doxycycline[/url]
buy doxycycline online
<a href="http://corkd.com/people/danforman">buy doxycycline</a> http://corkd.com/people/danforman [url=http://corkd.com/people/danforman]buy doxycycline[/url]
buy viagra online
<a href="http://www.citeulike.org/profile/DarienSolano">buy viagra</a> http://www.citeulike.org/profile/DarienSolano [url=http://www.citeulike.org/profile/DarienSolano]buy viagra[/url]
cheap doxycycline online
<a href="http://corkd.com/people/danforman">cheap doxycycline</a> http://corkd.com/people/danforman [url=http://corkd.com/people/danforman]cheap doxycycline[/url]
generic viagra online
<a href="http://www.citeulike.org/profile/DarienSolano">generic viagra</a> http://www.citeulike.org/profile/DarienSolano [url=http://www.citeulike.org/profile/DarienSolano]generic viagra[/url]
buy viagra online online
<a href="http://www.citeulike.org/profile/DarienSolano">buy viagra online</a> http://www.citeulike.org/profile/DarienSolano [url=http://www.citeulike.org/profile/DarienSolano]buy viagra online[/url]
cheap cialis online
<a href="http://corkd.com/people/salenmark">cheap cialis</a> http://corkd.com/people/salenmark [url=http://corkd.com/people/salenmark]cheap cialis[/url]
cialis online
<a href="http://corkd.com/people/salenmark">cialis</a> http://corkd.com/people/salenmark [url=http://corkd.com/people/salenmark]cialis[/url]
PARRY
PARSIFAL
http://www.spinfo.uni-koeln.de/lehre/clg/docs/referate/MarcusParser.pdf - presentatie in 't Duits
PHLIQA1
PLANES
POLITICS
PROMT
PROTOSYNTEX
REL
RENDEZVOUS
REQUEST
ROBOT
Paper over ROBOT (grote download) (Ik heb de afbeeldingen niet verkleind, om de leesbaarheid zo hoog mogelijk te houden. (Een camera biedt natuurlijk niet dezelfde kwaliteit als een scanner)) Dank aan Mathijs!
RUS
SAD-SAM
SHRDLU
SIR
SOPHIE
SPEECHLIS
STUDENT
SYNTHEX
SYSTRAN
- SYSTRAN op wikipedia
- Een commerciele uitleg over SYSTRAN, bevat toch wat bruikbare informatie.
TALE-SPIN
TAUM-METEO
TEXT
TORUS
TOVNA
http://lists.village.virginia.edu/lists_archive/Humanist/v02/0023.html
TQA
UNDERSTAND
USL
VERBMOBIL
WEP/PEP
EIGEN VONDSTEN
2008-06-14
Dit jaar kuste het meisje de jongen en werden er voor de reading assignment geen systemen geschrapt. Verder alles exact hetzelfde als de voorbije 3 jaar...
2007-06-16
Weer dezelfde vragen....
- 1. Gegeven 3 teksten (origineel, ingetypt en verbeterd), bereken precision en recall en bespreek het resultaat.
- 2. Exact dezelfde grammar en zin als de vorige jaren (the girl kisses the boy on the mouth).
- Let wel: hij durft over de jaren heen de woorden "girl" en "boy" van plaats wisselen. Ziet dat ge niet door de mand valt ;-)
- 3. Bespreek 1 van de 3 systemen waarover je informatie hebt opgezocht.
Opgelet, dit jaar schreef hij 3 systemen op het bord die we niet mochten bespreken: SHRDLU, ELIZA en LUNAR. Dit om te vermijden dat iedereen maar 1 systeem zou voorbereiden (wat bij de meesten wel het geval was), hij is het blijkbaar zelf beu om elk jaar hetzelfde te lezen...
- Beste aanrader hierbij: kies systemen in een zelfde "categorie": dat scheelt veel overhead bij het vergelijk-(met oudere/nieuwere systemen)-deel van de vraag. Als ge wat ingewerkt zijt in het "domein" van dat specifiek soort systemen, kunt ge u normaal gezien wel redden als hij systemen uitsluit. (ik was wat gezien doordat ik eigenlijk ELIZA als hoofdsysteem had, maar ik kende van mezelf (en voor de vergelijking) heel wat van PARRY, dus heb het kunnen fixen om PARRY te bespreken)
Jeroen Trappers, 2006-06-17
Examenvragen NLP 2006; weeral dezelfde vragen, waarom is hier nog een examen van? (niet dat ik klaag :))
- 1. Gegeven 3 teksten (Origineel, resultaat van dictee en vorige door spell checker gehaald, met gevonden fouten aangeduid).
Gevraagd:
- bereken precision en recall
- bespreek wat je van het resultaat vindt (bespreek de kwaliteit van de spell checker)
- 2. Parsing
Grammar:
S ↠NP VP NP ↠DET N VP ↠V NP NP ↠DET N PP VP ↠V NP PP PP ↠P NP
Lexicon:
the: DET boy, girl, mouth: N on: P kisses: V, N
Gevraagd:
- Shift reduce parser: maak hiervoor een parser state diagram en oracle (parse tabel);
- Pas het toe op de gegeven zin: “The girl kisses the boy on the mouthâ€Â. (maak de volledige trace, geef met andere woorden aan wat de toestand van de invoer, en parse stack op elk moment in het proces is)
- 3. Bespreek 1 van de 3 systemen die je gelezen hebt: (at most 2 pages should suffice)
- What kind of nlp system is it?
- Give Pro’s and Contra’s
- -voor nieuwere systemen: hoe zijn ze een verbetering ten op zicht van ouderen
- -voor oudere systemen: leg uit hoe nieuwere systemen het gekozen systeem verbeteren
--> merk hierbij op dat de prof niet zegt welk van de drie je moet bespreken, 't komt er dus op neer dat je er vooral een goed gelezen moet hebben en kunnen vergelijken met een ander.
Koenraad Heijlen, 2005-06-18
Examenvragen NLP 2005; zeker geen verrassing t.o.v. de vorige jaren.
- 1. Gegeven 3 teksten (1 correct, 1 ingetypt en 1 door een spellings-checker gehaald met de gevonden fouten gemarkeerd).
Gevraagd: (a) bereken precision en recall (b) bespreek en wat vind je van het resultaat?
- 2. Parsing
Grammar:
S ↠NP VP NP ↠DET N VP ↠V NP NP ↠DET N PP VP ↠V NP PP PP ↠P NP
Lexicon:
the: DET boy, girl, mouth: N on: P kisses: V, N
Gevraagd:
- Shift reduce parser: maak hiervoor een parser state diagram en oracle;
- Pas het toe op de gegeven zin: “The boy kisses the girl on the mouthâ€Â. (of vice versa)
- 3. Bespreek 1 van de 3 systemen die je gelezen hebt:
- What kind of nlp system is it?
- What is the approach. What are the principles?
- Give Pro’s and Contra’s
- How is this an improvement over older systems; how would newer systems tackle this problem?
Willem Poorten, 2003-06-21
- 1. In class we dealt with ATN’s for NP-structures. Write the network(s) that you need to recognice and analyse (i.e. build the structure of) a PP (Prepositional Phrase); start from the states of the simple RTN for PPs From figure (TD3’)
REMARK: the NP-ATN is not asked for; you may assume that it is available
- 2. ab*a*c: transitiediagram maken
- 3. geg:
S <- NP VP VP <- V NP VP <- V NP PP NP <- DET N NP <- DET N PP PP <- P NP
shift reduce parser: maak hiervoor een parser state diagram en oracle parse trace NOT asked
- 4. reading assignment
- kind of nlp system
- approach/principles
- pro en contra
- how is this an improvement over older systems/how would newer systems tackle this problem
Robby Goetschalckx, 2002-02-02
- 1) error grammar approach en similarity: bespreek voor en nadelen, wat gebruiken in een echt systeem
- 2) a(ba)*b*c: deterministisch transitiediagram maken
- 3) geg:
S <- NP NP <- DET NO NP <- NP PP NO <-N NO <- ADJ NO PP <- PREP NP
shift reduce parser: maak hiervoor een parser state diagram en oracle + pas toe op een gegeven zin
- 4) reading assignment
- kind of nlp system
- approach/principles
- pro en contra
- how is this an improvement over older systems/how would newer systemstackle this problem