ICT Service Management
Het examen is open boek & schriftelijk.
2008-2009
proefex a 2008
proefex b 2008
proefex c 2008
proefex d 2008
--Uvrt
Recente Examens
19 juni 2006
- Ge krijgt nen belachelijk lange case study over outsourcing gone wrong (die ik hier ni gans ga uittypen plus ik heb em ni onthouden). Wat is hier misgegaan? Hoe zou jij het aanpakken?
- Drie bedrijven willen alledrie een centrale printserver. Bedrijven X en Y maken hen een voorstel op voor verschillende configuraties (ze kunnen samenwerken, ala incremental cost method) Welk aandeel hebben de drie bedrijven (a, b, c) in de configuratie ABC (dus samenwerken) Toon aan dat dit beter is dan dat BC alleen samengaan. Leg uit hoe je prioriteit kan geven aan bedrijf A.
- Bedrijf is een soort broker voor shippinggegevens. Krijgt ge text over hun aanpak. Geef hier voordelen van (value chain linking, blabla) Geef de uitdagingen als ze hun handel op internet zouden zetten.
- Ge krijgt een beschrijving van een project in lines of code en wat de belangrijke punten zijn. Geef effort en development time. Geef methode om 15% van de tijd af te doen. Wat is de ROI als men int begin van het project 5 PM (programmer months) erbij steekt
- Ge krijgt nen tekst over een municipal community (wat dat ook mag zijn) waarvan de penningmeester en de IC chief nieuwe kantoorcomputers en CMS willen. Maar het geval is zeer gedecentraliseerd (in departementen enzo) en die departementshoofden zijn de baas. Leg uit hoe je hen kan doen overeenkomen (scoring methods ofzo) Welke architectuur zou jij gebruiken. (over deze vraag ben ik ni erg zeker want ik snapte ze ni goe) (Eigenlijk is deze laatste gewoon question 5 van het voorbeeldexamen)
8 juni 2007
- Uitgebreid COCOMO model met TOOLS en EXPERIENCE. Effort = a x Volume^b x Tools^c x Experience^d. Wat betekenen b, c en d ? Hoe kan je dit model staven met de werkelijkheid ? Is dit het best mogelijke model om tools en experience erbij te betrekken ?
- Verzekeringsmaatschappij wil dat zijn salesmensen hun informatie vanaf nu in een CRM systeem invoeren. Ge krijgt een beschrijving van hoe ze het hebben aangepakt en ge moet zeggen hoe gij het had gedaan. Welke metrics kunt ge gebruiken om het systeem te evalueren en waarom willen sales mensen liever niet delen? Kunt ge ze hiertoe incentives geven ?
- Een groot voedselbedrijf (=> factory mode) wil zijn IT outsourcen, omdat men het gevoel heeft dat de IT afdeling niet goed draait. Ze hanteren een soort kostensysteem dat misschien teveel aanrekent (=> interne profits). Een goed idee ? Waar moet op gelet worden ?
- Twee departementen willen een nieuw DBMS (twee keuzes), ge moet een beslissingsmatrix opstellen en zorgen dat ze de optie nemen die voor het bedrijf in het geheel het beste is.
- ...en nog een vraag die ik vergeten ben ...