Hoe gebruiken

Uit Wina Examenwiki
Versie door Tias (overleg | bijdragen) op 17 jun 2005 om 14:16 (discussion in eigen sectie, login apart)
Naar navigatie springen Naar zoeken springen

Algemeen

Bij een wiki (zoals deze) kan je elke pagina aanpassen, dat is zelfs de bedoeling: als iedereen verbeteringen aanbrengt en nieuwe dingen toevoegt kom je tot een correct en volledig geheel.

Als je dus wat tips weet voor een vak, een nieuwe examenvraag kent, een fout/onvolledigheid ziet in een antwoord of een antwoord weet op een vraag, vul dit dan in op die pagina !

Inhoud aanpassen

Een volledige pagina kan je aanpassen door helemaal vanboven op 'edit' te duwen. Je kan ook een sectie van de pagina veranderen door bij de titel van die sectie op het woordje 'edit' te duwen, je zal dan enkel dat stukje te zien krijgen (veel overzichtelijker).

Eens je in de 'edit' modus van een pagina bent kan je de inhoud verbeteren of aanvullen. Elke pagina heeft een bepaalde opmaak, gelieve deze te respecteren; meer informatie over de opmaak van pagina's vind je in stijlgids

Vul altijd een Samenvatting in. Bij elke aanpassing die je maakt is het de bedoeling dat je een 'Samenvatting' geeft, dit is heel handig omdat deze zin in de recente wijzigingen en in de 'history' van die pagina te staan, zodat het gemakkelijk is om te zien wanneer welke aanpassingen gebeurd zijn.

De discussion pagina

Begin nooit een discutie over inhoud in de inhoud-pagina zelf. De discussion page omvat bedenkingen bij de inhoud van de pagina. Een pagina dient enkel om informatie over iets weer te geven. Discuties over die informatie horen niet op die pagina zelf, aangezien dit niet relevant is voor het onderwerp zelf.

Het kan altijd zijn dat iemands aanpassing je niet bevalt of begrijpt of al enkele malen weer hebt aangepast. In zo een geval kan je hierover een discutie beginnen in de 'discussion page', je argumenteerd wat je niet bevalt, waarom je iets (weer) hebt aangepast of wat je wel/niet nuttig zou vinden als aanvulling.

Indien er 2 compleet verschillende oplossingswijzen voor een probleem zijn zet je de 2 alternatieven op de pagina, het is niet de bedoeling te discussieren over 'de beste' indien ze veel verschillen in aanpak (en niet slecht zijn ; ).

Nieuwe pagina maken

Een nieuwe pagina maken is hetzelfde als een huidige pagina aanpassen, alleen dat je met een blanco blad begint, zorg dat je zeker de stijlgids hebt gelezen of gebruik een gelijkaardige pagina als template.

Nieuw vak

Om een nieuw vak toe te voegen ga je naar de vakken pagina en vul je het vak op de juiste pagina bij. De link naar de pagina van dat nieuwe vak zal dan rood zijn en als je erop clickt kom je automatisch in de edit mode van die pagina.

Onderdeel van een vak

Indien een onderdeel van een vak de moeite is om op een aparte pagina te zetten (voor overzichtelijkheid, omdat het zo groot is of omdat het vb maar half relevant is) kan je een 'subpagina' van die pagina maken. Dit doe je door op de pagina zelf een link te maken naar een pagina in de vorm van <vakafkorting>:<subpaginanaam>, vb: dt:nieuwe_reeks_prolog. Het is belangerijk om eerst de afkorting van het vak te zetten met een dubbel punt achter, zo kunnen nameclashes van verschillende vakonderdelen vermeden worden, en is het gemakelijk om snel te zien bij wat een gegeven pagina hoort.

anoniem of met login

Om aanpassingen te maken moet je niet ingelogd zijn.

Indien je veel aanpassingen maakt kan je best een account aanmaken. Je naam komt dan te staan bij de aanpassingen die je maakt en zo kunnen andere mensen je gemakkelijker aanspreken (in de discussion page van die pagina of van jouw account) over aanpassingen die je hebt gemaakt.

Een account aanmaken is dus vrijblijvend, en je moet enkel een username en passwoord invullen (en eventueel een email voor als je dat passwoord vergeet).