Chemie voor natuurkundigen

Uit Wina Examenwiki
Versie door 10.92.43.83 (overleg) op 13 jan 2009 om 19:03
Naar navigatie springen Naar zoeken springen

Inleiding

Dit vak wordt gegeven door professor Clays. Ten eerste zijn er practica op 2 punten. Je wordt daarvoor beoordeeld op je verslag na elk practicum.

Het examen zelf bestaat uit oefeningen op 4 punten en de theorie op 14 punten. Vorig jaar waren het nog twee theorievragen, dit jaar was er telkens maar 1 theorievraag meer, het is dan ook duidelijk dat die goed gekend moet zijn! De oefeningen zijn er zoals die in de oefenzittingen. Hieronder zijn enkel theorievragen te vinden. Professor Clays is een vriendelijk man en blijft op het examen onder alle omstandigheden rustig. Indien je de cursus goed geleerd hebt, mogen ook zijn bijvragen geen probleem vormen. Belangrijk is wel een zo compleet mogelijke uitleg te geven.

Examenvragen

Kijk zeker ook op toledo, er staan proefexamens en alle examenvragen die al een geweest zijn. Dan moet je er alleen nog uit filteren wat je niet moet kennen.

Examenvragen van de geografen van de afgelopen jaren (nuttig want evenveel studiepunten)

Media:Grondslagenvandechemie.pdf

Di 13/01/2009 voormiddag

Theorie

  • Wat zegt de plaats van een element in het periodieke systeem der elementen over zijn chemische eigenschappen? (Zeker vermelden: oxidans/reductans, zuur/base, diagonaalrelaties, ionisatiepotentiaal ed...)
  • Wat is een katalysater? Hoe werkt deze juist? Geef een voorbeeld van een chemische reactie waar een katalysator gebruikt wordt. Geef het verband met de thermodynamica.

Oefeningen

  • Een oefening met buffers (juiste gegevens weet ik niet meer)
  • Grafisch bepalen van de activeringsenergie met behulp van 4 meetrestultaten (Temperatuur en snelheidsconstantes bij die temperatuur)

Ma12/01/2009 namiddag=

Theorie

  • Welke reacties halen een voordeel uit quenching?
  • Iets met diagonaalrelaties...

Oefeningen

  • Bepaal de Lewisstructuur, hybridisatie en geometrie van SF4

Is deze molecule polair of apolair. Verklaar

  • Geef de reductie vergelijking van de twee volgende halfreacties:

MnO4/MnO2 SO4/SO3 Toon aan dat deze reactie volledig afgaat.

Ma 12/01 voormiddag

  • Welke reactie hebben baat bij een katalysator
  • Stel dat er op de valentieschil 10 ipv 8 elektronen zouden kunnen zitten, welke gevolgen zou dit hebben?

Oefeningen

  • Behaal pH en PKa van een zuur. Zelfde oefeningen als E.1 oef 3 b of c
  • Bepaal grafisch snelheidsconstante, halfwaardetijd en orde van de reactie. Je kreeg een tabel met gegevens.

vroegtijdig examen 2008-2009

Theorie (op 16 punten blijkbaar) :

1) Geef de verschillende soorten van intermoleculaire krachten en hun gevolgen. (/8)

2) Stel dat er op de valentieschil 10 ipv 8 elektronen zouden kunnen zitten, welke gevolgen zou dit hebben? (/8)

Dit is vooral spreken over het eerste deel vd cursus, de ionstralen, metalen en niet metalen, vorm van de tabel van mendeljev, MALCAO en de hybridisaties, het feit dat het belangrijkste atoom, het C atoom, dan eerder z'n elektronen zal afstaan ipv 4 bindingen aan te gaan

Bijvraag : Hoe zou de wereld er dan uitzien

Jah, als het C atoom geen 4 bindingen meer kan maken, moete ni ver nadenken ...

Oefening (maar 2 puntjes) :

Geef de Ph van een bepaald M oplossing van waterstofperoxide, H2O2 (/2)

En ten slotte nog 2 punten op het practica examen

Eerste zit 2005 - 2006

Eerste Reeks

Welke chemische functies kan het cloride anion, het molecule ammoniak en water allemaal aannemen? Zijn deze dan zwak of sterk in hun functie?

Tweede Reeks

Bespreek het verband tussen (chemische) thermodynamica en (chemische) kinematica.

Eerste zit 2004 - 2005

  1. Is er een verband tussen redoxpotentiaal van een element en de plaats van het element in de tabel van Mendeljev?
  2. Geef en bespreek de Vanderwaalsvergelijking. Op blz 141 staan de Vanderwaalscoëfficiënten van een aantal stoffen. Zoek de trends die erin te vinden zijn en bespreek die.