Leren en onderwijzen
Dit vak is verplicht in alle specifieke lerarenopleidingen, en dus ook voor veel masterstudenten die de optie onderwijs volgen. Het vak wordt gegeven volgens het principe van "begeleide zelfstudie". Er zijn een vijftal teksten over verschillende onderwerpen op Toledo te vinden en er wordt per tekst een begeleidingssessie gegeven. In een begeleidingssessie worden de vragen van studenten over één bepaalde tekst behandeld (je moet de vragen enkele dagen op voorhand insturen per mail) en wordt de volgende tekst kort overlopen met wat slides. Dit vak wordt meerdere keren per week gegeven aan verschillende groepen, dus als het tijdstip slecht uitkomt of overlap geeft dan kan je dit vak ook volgen bij een andere reeks. Normaalgezien zijn er 3 reeksen.
Het examen is open boek en schriftelijk en duurt drie uur. Het bestaat uit een vijftal vragen. In de meeste gevallen krijg je een stelling of klein stukje tekst en moet je dat bespreken vanuit hetgeen je geleerd hebt.
Examens
Eerste zit 2008-2009
Vraag 1
Sarah is een beginnende leraar geschiedenis in de tweede graad van het secundair onderwijs. Omdat zij zich ergert aan het feit dat het gebruikte handboek weinig of geen leerondersteunende elementen bevat die het inzichtelijk verwerken en doelgericht studeren van de leerstof kunnen optimaliseren (bijvoorbeeld geen vermelding van de leerdoelen aan het begin van elke unit, geen verhelderende schema's, geen samenvattingen, geen proefvragen met antwoorden op het einde van elke unit, ...), besluit Sarah een eigen cursus te maken met ruwweg dezelfde leerinhoud als het handboek, waarin de voornoemde ontbrekende hulpmiddelen wel zijn ingelast.
Beoordeel deze praktijk van deze deze beginnende leraar vanuit didactische oogpunt.