Marketing Engineering
Algemene info
Dit vak wordt sinds het academiejaar 2015-2016 gegeven aan 2de bachelorstudenten Informatica die de minor Business & Innovation kiezen, door professor Lien Lamey van de FEB. De les is samen met 2de fase studenten B&I uit andere wetenschapsrichtingen en 3de fase studenten Handelsingenieur (in de Beleidsinformatica?) die zich specialiseren in marketing.
Door het jaar heen zijn er een vijf of zestal groepswerken van variërende complexiteit die 50% van het eindresultaat vormen, indien je ook slaagt voor het schriftelijk eindexamen. Je zit in een groep samen met studenten uit andere richtingen. Deze "cases" zijn zeer belangrijk, je moet de leerstof direct toepassen en dus ook op voorhand verwerken. Hier genoeg aandacht aan besteden is enerzijds vereist (elke case is verplicht) en zorgt anderzijds dat het eindexamen makkelijker zal gaan.
Nuttige links
- Een WIP samenvatting (Google Document, ongeveer 60% klaar), die je zelf kan verder maken en verbeteren! Er staat ook wat extra nuttige informatie bij over het vak.
- Een oude pagina van het vak op de Ekonimika-examenwiki.
Academiejaar 2015-2016
Examen 11/06/16
- Gegeven is een tabel met coëfficiënten die het resultaat zijn van een logistische regressieanalyse. De afhankelijke variabele is Brand Incidence en de onahfhankelijke "Relatieve Prijs" (= jouw prijs - gemiddelde prijs van de markt), "Reclame" en een interactieterm tussen Reclame en Prijs.
- Bespreek de richting en significantie (teken) van de coëfficiënten, wat is de betekenis van de interactieterm?
- Je weet dat een concurrent zijn prijs zal verlagen, bespreek twee mogelijke strategieën om hier op te antwoorden.
- Een classificatietabel is gegeven. Bespreek of het regressiemodel goed is aan de hand van deze tabel.
-
- Wanneer moet je standaardisatie uitvoeren op segmentatievariabelen? Wanneer niet? Bespreek grondig.
- Moet je standaardisatie uitvoeren bij segmentatie op basis van de part-worth outputs van conjoint analyse? Waarom wel of niet? Bespreek grondig.
- Leg uit hoe je algemeen aan price customization kan doen, en pas dit toe op de situatie van een hotel.
- Bespreek een perceptuele mapping over frisdranken met attribuut-vectorren, merk-punten en één preference vector van een individu:
- Benoem X en Y as met een motivatie.
- Welk attribuut vindt dat individu het belangrijkst? Waarom?
- Welk merk zal het individu waarschijnlijk kopen? Waarom?
- Wat is het verband tussen tussen twee attributen (antwoord waarschijnlijk: sterke negatieve correlatie, zelfde richting)
- Wat moet Sprite (een merk-punt) doen om meer geprefereerd te worden door het individu?