Algemene didactiek: verschil tussen versies

Uit Wina Examenwiki
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
Yanice.slegers (overleg | bijdragen)
Geen bewerkingssamenvatting
 
(47 tussenliggende versies door 4 gebruikers niet weergegeven)
Regel 1: Regel 1:
Dit is een vak uit de oude ALO, het wordt niet meer gegeven in de nieuwe SLO's.
Deze vragen kunnen misschien wel nog enige relevantie hebben voor het vak "leren en onderwijzen".
==Samenvattingen==
[[Algemene didactiek/Samenvattingen| Klik hier om de samenvattingen te bekijken]]
==2006-2007==
==2006-2007==
===28-01-07===
===28-01-07===
Ik heb de vragen niet opgeschreven maar de grote lijnen waren als volgt. Elke vraag staat op 4 punten. Het examen bestaat vooral uit eigen mening + argumentatie en een aantal dingen die letterlijk in de cursus staan, goed te doen dus.
Ik heb de vragen niet opgeschreven maar de grote lijnen waren als volgt. Elke vraag staat op 4 punten. Het examen bestaat vooral uit eigen mening + argumentatie en een aantal dingen die letterlijk in de cursus staan, goed te doen dus.


1. Je krijgt een open brief van en leraar die vindt dat de kennis van de leerlingen daalt omdat er meer aandacht wordt geschonken aan vaardigheden.  Geef je mening hierover in het licht van de opvatting over competentie gegeven in hoofdstuk 1.
1. Je krijgt een open brief van een leraar die vindt dat de kennis van de leerlingen daalt omdat er meer aandacht wordt geschonken aan vaardigheden.  Geef je mening hierover in het licht van de opvatting over competentie gegeven in hoofdstuk 1.


2. ICT in onderwijs. Geef minstens 2 niet-technologische redenen waarom het zijn doel zou kunnen voorbijschieten. (ik denk dat het was : geef twee niet-technologische factoren die de toepassing van ICT in het onderwijs kunnen beinvloeden)
2. ICT in onderwijs. Geef minstens 2 niet-technologische redenen waarom het zijn doel zou kunnen voorbijschieten. (ik denk dat het was : geef twee niet-technologische factoren die de toepassing van ICT in het onderwijs kunnen beinvloeden)
Regel 13: Regel 21:
5. Illustreer 2 kenmerken van de klas als groep met voorbeelden uit middelbaar/stage.
5. Illustreer 2 kenmerken van de klas als groep met voorbeelden uit middelbaar/stage.
[[Categorie:Alo]]
[[Categorie:Alo]]
== Voorbeeldexamenvragen met scoringssleutel ==
*[[Media: Voorbeeldexamen_AlgemeneDidactiek_1.pdf]]
*[[Media: Voorbeeldexamen_AlgemeneDidactiek_2.pdf]]
*[[Media: Voorbeeldexamen_AlgemeneDidactiek_3.pdf]]
*[[Media: Voorbeeldexamen_AlgemeneDidactiek_4.pdf]]
*[[Media: Voorbeeldexamen_AlgemeneDidactiek_5.pdf]]
*[[Media: Voorbeeldexamen_AlgemeneDidactiek_6.pdf]]

Huidige versie van 4 dec 2015 00:09

Dit is een vak uit de oude ALO, het wordt niet meer gegeven in de nieuwe SLO's. Deze vragen kunnen misschien wel nog enige relevantie hebben voor het vak "leren en onderwijzen".

Samenvattingen

Klik hier om de samenvattingen te bekijken


2006-2007

28-01-07

Ik heb de vragen niet opgeschreven maar de grote lijnen waren als volgt. Elke vraag staat op 4 punten. Het examen bestaat vooral uit eigen mening + argumentatie en een aantal dingen die letterlijk in de cursus staan, goed te doen dus.

1. Je krijgt een open brief van een leraar die vindt dat de kennis van de leerlingen daalt omdat er meer aandacht wordt geschonken aan vaardigheden. Geef je mening hierover in het licht van de opvatting over competentie gegeven in hoofdstuk 1.

2. ICT in onderwijs. Geef minstens 2 niet-technologische redenen waarom het zijn doel zou kunnen voorbijschieten. (ik denk dat het was : geef twee niet-technologische factoren die de toepassing van ICT in het onderwijs kunnen beinvloeden)

3. 4 juist/foutstellingen over motivatie. De stellingen zijn zo goed als letterlijk zinnen die in het boek staan.

4. 8 juist/foutstellingen over evaluatie.

5. Illustreer 2 kenmerken van de klas als groep met voorbeelden uit middelbaar/stage.



Voorbeeldexamenvragen met scoringssleutel