Ontwikkeling van Bedrijfstoepassingen: verschil tussen versies

Uit Wina Examenwiki
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
Mick (overleg | bijdragen)
Jonas.soenen (overleg | bijdragen)
 
(30 tussenliggende versies door 16 gebruikers niet weergegeven)
Regel 1: Regel 1:
[[Afbeelding:dedene1.jpg|thumbnail|250px|right|Guido!]]
[[Afbeelding:dedene1.jpg|thumbnail|250px|right|Professor Guido Dedene (pre-borrelnootjes)]]
Het examen is open boek & schriftelijk.


==beschrijving==
==Samenvattingen==
Deze prof deelt zijn cursus uit in de les.  Hij zet de slides wel op Toledo, maar daar ben je niet veel mee als je niet naar de les bent geweest.  Je krijgt twee practica:"Strategische analyse en bepaling van statisch kernmodel" en "Uitwerking van een statisch en dynamisch kernmodel" voor 2 bedrijven die echt bestaan en waarvan dan een beschrijving wordt meegegeven. Deze twee practica staan elk op 3 punten, en de prof hecht er veel belang aan dat je veel werk steekt in die practica.  Je krijgt deze twee practica na de paasvakantie, dus het is handig om de cursus tegen dan al eens bekeken te hebben.  Het tweede practicum moet je afgeven op het examen zelf.
[[Ontwikkeling van bedrijfstoepassingen/Samenvattingen| Klik hier om de samenvattingen te bekijken]]


Het examen is open boek, dus veel vanbuiten blokken hoeft niet.  Maak wel dat je de cursus (engelstalig) wel al eens helemaal gelezen en gesnapt hebt, dat je weet waar alles staat.  De vragen zijn vooral oefeningen, en een paar stellingen waar je moet zeggen akkoord of niet akkoord.  De vragen zijn gelijkaardig aan die van de proefexamens, alleen met andere gevallen.  De prof geeft naar het schijnt veel punten om geen herexamens te hebben, dus diegenen die hun taak gemaakt en begrepen hebben moeten normaal gezien slagen. Maar die taken zijn dus echt wel belangrijk (de tweede taak komt bijna letterlijk terug op het examen).
Samenvattingen Jonas Soenen (met dank aan Bram Vandendriessche)  (2016-2017):


'''
- [https://drive.google.com/open?id=0Byb0moQzmpI_NmZBOFYxZmFzMnc Business proces management]
== AANDACHT (2007-2008) ==
'''
LEUVEN: Dit jaar is er maar één praktijkopdracht en is het examen '''OPEN''' boek! Tis maar dagget weet he:)'''
KORTRIJK: Nog steeds 2 praktijkopdrachten dit jaar, tevens '''OPEN''' boek examen.


==proefexamens==
- [https://drive.google.com/open?id=0Byb0moQzmpI_NWwwMnRzMjVjUzA Requirements engineering]
Deze komen van Toledo, de examens worden volgens volledig hetzelfde stramien opgebouwd.<br>
[[Media:ProefexOVBT2006a.pdf|proefex a 2006]]<br>
[[Media:ProefexOVBT2006b.pdf|proefex b 2006]]<br>
== Examens ==
=== 2006-06-16, 9u ===
# Kan u met volgende uitspraken akkoord gaan? Motiveer kort binnen de gegeven ruimte.
## Info-rent (duurzame meerwaarde op basis van goede informatie/communicatie binnen een bedrijf) heeft weinig te maken met Critische Informatie Items.
## Een goed uitgewerkt waardenkettingmodel en een clustering analyse zijn hetzelfde.
## In een bedrijf is het begrip '<insert begrip>' niet goed gedefiniëerd. Dit is een voorbeeld van informatie-assymetrie.
# Gegeven een klassen-associatiemodel met bijhorende object-eventtabel, een levenscyclus en een rol: controleer op inconsistentie en breng eventueel verbeteringen aan.
# Gegeven een klassen-associatie model met boeken, auteurs, prijzen, prijscategorieën en waarderingen: schrijf het hoofdprogramma voor volgende output-functies:
## Gegeven een auteur, een lijst van alle boeken, met voor elk boek de gewonnen prijzen (+categorieën), en de gemiddelde waardering
## Geef alle auteurs waarvan elk boek een prijs heeft gehaald
# Verbeter een toestandsmachine
# Ontwerp een OO-model voor de nationale voetbalcompetitie (korte beschrijving gegeven)
## Klassenassociatie-diagramma met bijhorende Object-Event-tabel
## Geef een voorbeeld van een niet-triviale levenscyclus
## Geef een niet-triviale constraint in OCL


== Losse Vragen ==
==Beschrijving==
Een examen van vorig jaar staat op Toledo, in de laatste set slides worden deze ook nog wat uitgebreider besproken.
Het vak wordt gedoceerd door professor Guido Dedene en professor Monique Snoeck. Elk geeft zijn examen voor elk 10 van de 20 punten. Bij professor Dedene zijn die 10 punten onderverdeeld in 3 voor het practicum en 7 voor het examen zelf.
Op het examen zelf is alles gesloten boek.


<b>Vraag 1</b>
==Proefexamens==
[[Media:ProefexOVBT2006a.pdf|2006 a]]<br>
[[Media:ProefexOVBT2006b.pdf|2006 b]]<br>
[[Media:VoorbeeldExOBT2010A.doc|2012 a]]<br>
[[Media:VoorbeeldExOBT2010B.doc|2012 b]]<br>
[[Media:VoorbeeldexamenOBT2012.docx|2012 c]]


Geef voor elk van de volgende uitspraken aan of je akkoord kan gaan met
== Examens ==
deze uitspraken of niet, en motiveer kort je antwoord binnen de voorziene
ruimte:


a) Inforent, of anders gezegd, duurzame meerwaarde op basis van informatie
=== 21 juni 2014 ===
en communicatie speelt enkel een rol bij koppelingen van waardeketens.
*Deel I M.Dedene: geen examenvragen, je krijgt punten voor je casestudie van Ryanair.
M.a.w. binnen een bedrijf kunnen geen informatie-imperfecties optreden ?


Antwoord<br>
*Deel II M. Snoeck
Iémand? Ik kan geen voorbeeld geven van informatie-imperfecties die niet tussen verschillende waardeketens bestaan. Werknemers zijn toch ook aparte waardeketens he? ----[[Gebruiker:Ben|Ben]] 2 jun 2006 15:14 (CEST)
**Aanpassen van een klassendiagram
**OCL constraints: welke is juist? welke is fout?  
**OCL constraints: zelf opstellen
***gegeven een beschrijving van 'B.A. Star alliance' lidmaatschap en een klasse waar nog operaties in ontbreken: stel een FSM op van een passagier die zich inschrijft voor het 'frequent flyer' programma en voeg ontbrekende operaties toe.
**Open theorievragen
*** bv. Wat is een shared action? geef een voorbeeld in de context van de case uit de vorige vraag.
***5 meerkeuzenvragen (met giscorrectie van -1/4 punt per fout).


lijkt me logisch dat er ook informatie imperfecties kunnen ontstaan binnen het bedrijf zelf.. [[Gebruiker:Willem|Willem]] 12 jun 2006 19:25 (CEST)
*Deel III M. Dedene
**FCA: geef enkele verbeteringen die mogenlijk zijn voor de gegeven context en conceptrooster
**Gebruik FCA om een minimale beslissingstabel te vinden voor een beschreven situatie (en leg uit hoe FCA dit ondersteund) en stel deze op.


Value chains worden meestal voor bedrijven vs. omgeving gebruikt. Dus in die zin kunnen zeker info-imp's bestaan binnen het bedrijf zelf, die niet gekoppeld zijn aan value chains buiten het bedrijf (bvb. hoeveel lunchpauze nemen werknemers effectief, hehe). Ad andere kant heeft Ben eigenlijk ook gelijk (zie trouwens ook volgende vraag: ''interne waardeketting''), nl dat als ge het op een kleinere schaal bekijkt, die info imp's toch weer bij koppeling van value chains voorkomen.
=== 23 juni 2012 ===
In de cursus staat letterlijk ''most frequently''.
*Theorie:
Mijn antwoord: binnen een bedrijf bestaat ook een interne waardeketen, en ook op de koppelingen daarvan kunnen informatie imperfecties voorkomen. --[[Gebruiker:Roel|Roel]] 13 jun 2006 13:24 (CEST)
**product cases vs business cases
**semantische vs pragmatische kwaliteitscontrole
**betekenis van U en C in clusteranalyse
**value leaks in value chain model
**"maintain" assymetrische informatie
*Toepassingen:
**2 Jackson diagramma's
**4 OCL constraints
**1 UML uitbreiding


Een voorbeeld van een informatie imperfectie binnen eenzelfde bedrijf: Het doorspelen van gemeenschappelijk gebruikte gegevens verloopt stroef wegens geen gebruik van database. Als we dit oplossen (we lossen 'slechte administratie' op), creëren we duurzame meerwaarde tegenover andere bedrijven die blijven steken bij het oude systeem (niet gebruik maken van moderne technologieën zoals een database). Dit is een interne informatie imperfectie die opgelost (externe) voordelen oplevert voor het bedrijf. --[[Gebruiker:Thomas|Thomas]] 13 jun 2006 23:28 (CEST)
=== 16 juni 2008 ===
*Kan u met de volgende uitspraken akkoord gaan? Motiveer.
**Stapsgewijze verfijning is een riskante methode bij ontwikkeling van software.
**Bij assymetry of meaning is alle informatie wel aanwezig, ze is alleen niet tegoei uitgedrukt.
**Bedrijven kunnen enkel partners zijn als ze iets gelijkaardigs in hun value chain hebben staan.
*Een OET verbeteren, zoals in de proefexamens.
*JSP's, de eerste was met een orderbreuk, de tweede had een posit/admit tak nodig. Als je de practica goed kon maken zou dit moeten lukken, maar onderschat ze niet!
*Home Sweet Home bejaardentehuis. Heeft aantal afdelingen met aantal kamers, kamers hebben bedden. Een bed kan een bepaalde categorie toegewezen krijgen (3 mogelijkheden). Een bejaarde krijgt een bed, maar kan verplaatst worden. Tevens kan een bed van categorie veranderen. Koppels moeten samen in 1 kamer een bed hebben.
**Maak het diagram.
**Geef een niet triviale rol.
**Geef een OCL constraint met de voorkeur aan een circulaire constraint.


b) Een clustering analyse is enkel een verduidelijking van de interne
=== 14 juni 2008 ===
waardeketting, en levert als analyse weinig toegevoegde waarde aan een
Deel van prof Dedene:
goed uitgewerkt intern waardeketting model.
*Kan u met de volgende uitspraken akkoord gaan? Motiveer.
**Stapsgewijze verfijning is een riskante methode bij ontwikkeling van software.
**Bedrijven kunnen enkel samenwerken als ze een aantal overeenkomende business activiteiten in hun value chain hebben staan.
**Bij asymmetry of meaning is alle informatie wel aanwezig maar is de interpretatie niet eenduidig vastgelegd.
*2 vrij moeilijke JSPs, vooral omdat we daar nooit oefeningen op gemaakt hebben.


Antwoord<br>
Deel van prof Snoeck:
érgens heeft dit te maken met wat bovenaan bladzijde 14 van hoofdstuk 1 staat... clustering model is meer specifiek en toont interconnecties ofzo. ----[[Gebruiker:Ben|Ben]] 2 jun 2006 15:14 (CEST)
*Klassendiagram uitbreiden en vraagjes over dat diagram. Allemaal niet zo moeilijk.
*FSM maken dat betrekking heeft tot 1 of meer klassen in het diagram.
*Verschil tussen EiffelStudio, Eclipse en codegenerator als het aankomt op de overgang van model naar code en omgekeerd.


een clustering analyse toont ook welke verbindingen nodig zijn tss de verschillende clustersystemen..meer weet ik er ook niet op te zeggen. Der staat ook niet meer in de cursus [[Gebruiker:Willem|Willem]] 12 jun 2006 19:24 (CEST)
Misschien nog een paar dingen die ik vergeet, maar die geeft toch al een vrij goed beeld. Het examen viel vrij goed mee, alleen zijn er soms vragen die niet in de cursus stonden en waarvoor je dus in de les moet gezeten hebben.


Zie p14 hfdstk 1: wat in het value chain nog vrij algemeen was, gaat een clustering analyse vertalen naar informatiesystemen (en de interconnecties) die van toepassing zijn op de exacte context van het bedrijf. --[[Gebruiker:Roel|Roel]] 13 jun 2006 13:24 (CEST)
=== 16 juni 2006 ===
*Kan u met volgende uitspraken akkoord gaan? Motiveer kort binnen de gegeven ruimte.
**Info-rent (duurzame meerwaarde op basis van goede informatie/communicatie binnen een bedrijf) heeft weinig te maken met Critische Informatie Items.
**Een goed uitgewerkt waardenkettingmodel en een clustering analyse zijn hetzelfde.
**In een bedrijf is het begrip '<insert begrip>' niet goed gedefinieerd. Dit is een voorbeeld van informatie-assymetrie.
*Gegeven een klassen-associatiemodel met bijhorende object-eventtabel, een levenscyclus en een rol: controleer op inconsistentie en breng eventueel verbeteringen aan.
*Gegeven een klassen-associatie model met boeken, auteurs, prijzen, prijscategorieën en waarderingen: schrijf het hoofdprogramma voor volgende output-functies:
**Gegeven een auteur, een lijst van alle boeken, met voor elk boek de gewonnen prijzen (+categorieën), en de gemiddelde waardering
**Geef alle auteurs waarvan elk boek een prijs heeft gehaald
*Verbeter een toestandsmachine
*Ontwerp een OO-model voor de nationale voetbalcompetitie (korte beschrijving gegeven)
**Klassenassociatie-diagramma met bijhorende Object-Event-tabel
**Geef een voorbeeld van een niet-triviale levenscyclus
**Geef een niet-triviale constraint in OCL


c) Het begrip “competentie” blijkt niet duidelijk en eenduidig gedefinieerd te zijn
== Losse Vragen ==
binnen een bedrijf. Dit is een voorbeeld van een asymmetrie van informatie.
=== Vraag 1 ===
 
Geef voor elk van de volgende uitspraken aan of je akkoord kan gaan met deze uitspraken of niet, en motiveer kort je  antwoord binnen de voorziene ruimte:
Antwoord<br>
*Inforent, of anders gezegd, duurzame meerwaarde op basis van informatie en communicatie speelt enkel een rol bij koppelingen van waardeketens. M.a.w. binnen een bedrijf kunnen geen informatie-imperfecties optreden?
Das fout, want das een "asymmetry of meaning" (HS1 p16) ----[[Gebruiker:Ben|Ben]] 2 jun 2006 15:14 (CEST)
**<b>Antwoord:</b>Een voorbeeld van een informatie imperfectie binnen eenzelfde bedrijf: Het doorspelen van gemeenschappelijk gebruikte gegevens verloopt stroef wegens geen gebruik van database. Als we dit oplossen (we lossen 'slechte administratie' op), creëren we duurzame meerwaarde tegenover andere bedrijven die blijven steken bij het oude systeem (niet gebruik maken van moderne technologieën zoals een database). Dit is een interne informatie imperfectie die opgelost (externe) voordelen oplevert voor het bedrijf. --[[Gebruiker:Thomas|Thomas]] 13 jun 2006 23:28 (CEST)
 
*Een clustering analyse is enkel een verduidelijking van de interne waardeketting, en levert als analyse weinig toegevoegde waarde aan een goed uitgewerkt intern waardeketting model.
Uiteraard --[[Gebruiker:Roel|Roel]] 13 jun 2006 13:24 (CEST)
**<b>Antwoord:</b>Wat in het value chain nog vrij algemeen was, gaat een clustering analyse vertalen naar informatiesystemen (en de interconnecties) die van toepassing zijn op de exacte context van het bedrijf.  --[[Gebruiker:Roel|Roel]] 13 jun 2006 13:24 (CEST)
 
*Het begrip "competentie" blijkt niet duidelijk en eenduidig gedefinieerd te zijn binnen een bedrijf. Dit is een voorbeeld van een asymmetrie van informatie.
<b>Vraag 2 en 3</b>
**<b>Antwoord:</b>Dit is "asymmetry of meaning" --[[Gebruiker:Ben|Ben]] 2 jun 2006 15:14 (CEST)
 
=== Vraag 2 ===
Prentjes-gebaseerd -> zie toledo
*Ontwikkel een OO-Business Model voor de volgende beschrijving: The EDP-department of a large company consists of several groups. Each employee is assigned to exactly one group. Each development project has one group responsible for it. People from different groups can be assigned full-time or part-time to the same project. One person can be assigned to more than one project simultaneously. In order to keep track of the development cost of information systems, each member of the development staff has to register the number of hours (s)he worked for a particular project. A person can only register working hours for projects (s)he is assigned to. When a project comes to an end, all assignments are closed as well. Finished projects and closed assignments can be kept for a while for cost analysis purposes.
 
*Geef een voorstel voor Klassen-Associatie-model met de bijhorende OET, en formuleer minstens één niet-triviale levenscyclus binnen dit model.
<b>Vraag 4</b>
 
Ontwikkel een OO-Business Model voor de volgende beschrijving.
 
The EDP-department of a large company consists of several groups.
Each employee is assigned to exactly one group. Each development
project has one group responsible for it. People from different groups
can be assigned full-time or part-time to the same project. One person
can be assigned to more than one project simultaneously. In order to
keep track of the development cost of information systems, each
member of the development staff has to register the number of hours
(s)he worked for a particular project. A person can only register working
hours for projects (s)he is assigned to. When a project comes to an end,
all assignments are closed as well. Finished projects and closed
assignments can be kept for a while for cost analysis purposes.
 
Geef een voorstel voor Klassen-Associatie-model met de bijhorende OET, en
formuleer minstens één niet-triviale levenscyclus binnen dit model.
 
Antwoord:<br>
OET=????? --[[Gebruiker:Roel|Roel]] 13 jun 2006 13:24 (CEST)
:Foeifoei Roel, als ge opgaven van de practica tegoei zou lezen, zou ge weten dat na het woord 'bijhorende' altijd Object-Event tabel hoort! --[[Gebruiker:Stevel|Stevel]] 13 jun 2006 17:18 (CEST)
 
<b>Vraag (laatste set slides)</b>
 
Zowel een dependent (bij een existence-dependency relatie) als een specialisatie kunnen extra sequence constraints toevoegen aan deze van de master (resp. generalisatie).
 
Antwoord:<br>
 
== Zie ook ==
[[Dedene]]


[[Categorie:2bi]]
[[Categorie:3bi]]

Huidige versie van 21 jan 2017 14:01

Fout bij het aanmaken van de miniatuurafbeelding: Bestand is zoek
Professor Guido Dedene (pre-borrelnootjes)

Samenvattingen

Klik hier om de samenvattingen te bekijken

Samenvattingen Jonas Soenen (met dank aan Bram Vandendriessche) (2016-2017):

- Business proces management

- Requirements engineering

Beschrijving

Het vak wordt gedoceerd door professor Guido Dedene en professor Monique Snoeck. Elk geeft zijn examen voor elk 10 van de 20 punten. Bij professor Dedene zijn die 10 punten onderverdeeld in 3 voor het practicum en 7 voor het examen zelf. Op het examen zelf is alles gesloten boek.

Proefexamens

2006 a
2006 b
2012 a
2012 b
2012 c

Examens

21 juni 2014

  • Deel I M.Dedene: geen examenvragen, je krijgt punten voor je casestudie van Ryanair.
  • Deel II M. Snoeck
    • Aanpassen van een klassendiagram
    • OCL constraints: welke is juist? welke is fout?
    • OCL constraints: zelf opstellen
      • gegeven een beschrijving van 'B.A. Star alliance' lidmaatschap en een klasse waar nog operaties in ontbreken: stel een FSM op van een passagier die zich inschrijft voor het 'frequent flyer' programma en voeg ontbrekende operaties toe.
    • Open theorievragen
      • bv. Wat is een shared action? geef een voorbeeld in de context van de case uit de vorige vraag.
      • 5 meerkeuzenvragen (met giscorrectie van -1/4 punt per fout).
  • Deel III M. Dedene
    • FCA: geef enkele verbeteringen die mogenlijk zijn voor de gegeven context en conceptrooster
    • Gebruik FCA om een minimale beslissingstabel te vinden voor een beschreven situatie (en leg uit hoe FCA dit ondersteund) en stel deze op.

23 juni 2012

  • Theorie:
    • product cases vs business cases
    • semantische vs pragmatische kwaliteitscontrole
    • betekenis van U en C in clusteranalyse
    • value leaks in value chain model
    • "maintain" assymetrische informatie
  • Toepassingen:
    • 2 Jackson diagramma's
    • 4 OCL constraints
    • 1 UML uitbreiding

16 juni 2008

  • Kan u met de volgende uitspraken akkoord gaan? Motiveer.
    • Stapsgewijze verfijning is een riskante methode bij ontwikkeling van software.
    • Bij assymetry of meaning is alle informatie wel aanwezig, ze is alleen niet tegoei uitgedrukt.
    • Bedrijven kunnen enkel partners zijn als ze iets gelijkaardigs in hun value chain hebben staan.
  • Een OET verbeteren, zoals in de proefexamens.
  • JSP's, de eerste was met een orderbreuk, de tweede had een posit/admit tak nodig. Als je de practica goed kon maken zou dit moeten lukken, maar onderschat ze niet!
  • Home Sweet Home bejaardentehuis. Heeft aantal afdelingen met aantal kamers, kamers hebben bedden. Een bed kan een bepaalde categorie toegewezen krijgen (3 mogelijkheden). Een bejaarde krijgt een bed, maar kan verplaatst worden. Tevens kan een bed van categorie veranderen. Koppels moeten samen in 1 kamer een bed hebben.
    • Maak het diagram.
    • Geef een niet triviale rol.
    • Geef een OCL constraint met de voorkeur aan een circulaire constraint.

14 juni 2008

Deel van prof Dedene:

  • Kan u met de volgende uitspraken akkoord gaan? Motiveer.
    • Stapsgewijze verfijning is een riskante methode bij ontwikkeling van software.
    • Bedrijven kunnen enkel samenwerken als ze een aantal overeenkomende business activiteiten in hun value chain hebben staan.
    • Bij asymmetry of meaning is alle informatie wel aanwezig maar is de interpretatie niet eenduidig vastgelegd.
  • 2 vrij moeilijke JSPs, vooral omdat we daar nooit oefeningen op gemaakt hebben.

Deel van prof Snoeck:

  • Klassendiagram uitbreiden en vraagjes over dat diagram. Allemaal niet zo moeilijk.
  • FSM maken dat betrekking heeft tot 1 of meer klassen in het diagram.
  • Verschil tussen EiffelStudio, Eclipse en codegenerator als het aankomt op de overgang van model naar code en omgekeerd.

Misschien nog een paar dingen die ik vergeet, maar die geeft toch al een vrij goed beeld. Het examen viel vrij goed mee, alleen zijn er soms vragen die niet in de cursus stonden en waarvoor je dus in de les moet gezeten hebben.

16 juni 2006

  • Kan u met volgende uitspraken akkoord gaan? Motiveer kort binnen de gegeven ruimte.
    • Info-rent (duurzame meerwaarde op basis van goede informatie/communicatie binnen een bedrijf) heeft weinig te maken met Critische Informatie Items.
    • Een goed uitgewerkt waardenkettingmodel en een clustering analyse zijn hetzelfde.
    • In een bedrijf is het begrip '<insert begrip>' niet goed gedefinieerd. Dit is een voorbeeld van informatie-assymetrie.
  • Gegeven een klassen-associatiemodel met bijhorende object-eventtabel, een levenscyclus en een rol: controleer op inconsistentie en breng eventueel verbeteringen aan.
  • Gegeven een klassen-associatie model met boeken, auteurs, prijzen, prijscategorieën en waarderingen: schrijf het hoofdprogramma voor volgende output-functies:
    • Gegeven een auteur, een lijst van alle boeken, met voor elk boek de gewonnen prijzen (+categorieën), en de gemiddelde waardering
    • Geef alle auteurs waarvan elk boek een prijs heeft gehaald
  • Verbeter een toestandsmachine
  • Ontwerp een OO-model voor de nationale voetbalcompetitie (korte beschrijving gegeven)
    • Klassenassociatie-diagramma met bijhorende Object-Event-tabel
    • Geef een voorbeeld van een niet-triviale levenscyclus
    • Geef een niet-triviale constraint in OCL

Losse Vragen

Vraag 1

Geef voor elk van de volgende uitspraken aan of je akkoord kan gaan met deze uitspraken of niet, en motiveer kort je antwoord binnen de voorziene ruimte:

  • Inforent, of anders gezegd, duurzame meerwaarde op basis van informatie en communicatie speelt enkel een rol bij koppelingen van waardeketens. M.a.w. binnen een bedrijf kunnen geen informatie-imperfecties optreden?
    • Antwoord:Een voorbeeld van een informatie imperfectie binnen eenzelfde bedrijf: Het doorspelen van gemeenschappelijk gebruikte gegevens verloopt stroef wegens geen gebruik van database. Als we dit oplossen (we lossen 'slechte administratie' op), creëren we duurzame meerwaarde tegenover andere bedrijven die blijven steken bij het oude systeem (niet gebruik maken van moderne technologieën zoals een database). Dit is een interne informatie imperfectie die opgelost (externe) voordelen oplevert voor het bedrijf. --Thomas 13 jun 2006 23:28 (CEST)
  • Een clustering analyse is enkel een verduidelijking van de interne waardeketting, en levert als analyse weinig toegevoegde waarde aan een goed uitgewerkt intern waardeketting model.
    • Antwoord:Wat in het value chain nog vrij algemeen was, gaat een clustering analyse vertalen naar informatiesystemen (en de interconnecties) die van toepassing zijn op de exacte context van het bedrijf. --Roel 13 jun 2006 13:24 (CEST)
  • Het begrip "competentie" blijkt niet duidelijk en eenduidig gedefinieerd te zijn binnen een bedrijf. Dit is een voorbeeld van een asymmetrie van informatie.
    • Antwoord:Dit is "asymmetry of meaning" --Ben 2 jun 2006 15:14 (CEST)

Vraag 2

  • Ontwikkel een OO-Business Model voor de volgende beschrijving: The EDP-department of a large company consists of several groups. Each employee is assigned to exactly one group. Each development project has one group responsible for it. People from different groups can be assigned full-time or part-time to the same project. One person can be assigned to more than one project simultaneously. In order to keep track of the development cost of information systems, each member of the development staff has to register the number of hours (s)he worked for a particular project. A person can only register working hours for projects (s)he is assigned to. When a project comes to an end, all assignments are closed as well. Finished projects and closed assignments can be kept for a while for cost analysis purposes.
  • Geef een voorstel voor Klassen-Associatie-model met de bijhorende OET, en formuleer minstens één niet-triviale levenscyclus binnen dit model.